Moa
    Hej!
    Jag går på mitt sista år på ekonomiprogrammet och har nu för tillfället F i två ämnen, matte 2 och engelska 6. Just nu pluggar jag upp matte 2 på egen hand o ska göra prövning på den sen senare under läsåret vilke tjäna bra. Men jag har ju engelskan kvar och för att ta examen så måste jag ju ha godkänt Ibsen kursen men jag känner att det blir för mycket Att plugga upp nu under terminen. Så min fråga är: kan jag plugga upp det på sommarskola efter jag tagit studenten. Får jag min examen då på papper? Eller hur funkar det o isåfall vilka alternativ finns?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Moa,

    det går tyvärr inte att få examensbevis från ett högskoleförberedande program utan godkänt betyg i eng 6.
    Det går däremot att ta ut examen med F i matte 2. Om du vill få examen - då kanske du kan skifta fokus och plugga engelska 6 i stället för matte 2 nu.

    Om du till sommaren får ett Studiebevis, kan du läsa upp det på komvux efter gymnasiet. Du gör då planering med SYV på komvux /i den kommunen där du är folkbokförd/. Du kommer i så fall "förlora" betyg i idrott och hälsa 1. Idrott och hälsa 1 får ej längre ingå i Examensbevis från komvux. Du kommer också prövas i BII, kompletteringsgruppen, med examensbevis från komvux. Detta för att du kommer att Komplettera, och med det "hamnar" i kompletteringsgruppen.

    Så ser reglerna ut.
    Ännu en möjlighet är kanske om rektor kan ansöka om "förlängd" studietid för dig. detta är oftast möjligt endast om särskilda skäl finns, t.ex sjukdom, läkarintyg; eller att eleven har satsat på elitidrott under sin gymnasietid... annars kommer inte ansökan om förlängd studietid att beviljas. Vid förlängd studietid fortsätter eleven läsa på gymnasiet under fjärde året... och kan sedan, om hen uppnår kraven för examensbevis, få ut examensbevis från gymnasiet /där Idrott och hälsa är en obligatorisk kurs; och man prövas med examensbevis från gymnasiet i BI, direktgruppen; där är det oftast lättare att komma in på en högskoleutbildning, jämfört med BII, kompletteringsgruppen/.

    vänligen och lycka till!

    SYV :)