Victor

    Hej! Jag planerar att läsa på juristprogrammet och arbetar för närvarande på att få en examen inför dessa vidare studier. Min fråga handlar om matematikens extramerit. Jag har redan läst matematik 2b, vilket ger 0,5 extramerit. Maxtaket för extramerit för matematikkurser går vid 1,5 - vilket gör att jag kan få maximalt 1,0 merit till. Då jag har relativt lätt för matte; om jag nu skulle läsa matematik 5, skulle detta då ge mig denna extra meriten jag söker efter, i enlighet med att programmet jag planerar att studera vid endast har grundläggande behörighetskrav för matematik? Det som gör mig förvirrad är informationen jag hittar på internet. På gymnasieguiden.se står följande information: “Om behörighetskravet är grundläggande behörighet så ger matematik 2, 3 och 4 vardera en halv meritpoäng.” Här står alltså inte matematik 5 med. Hur ska man tolka detta? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Victor,
    som du själv skriver i din fråga, så är maximalt antal meritpoäng som en sökande kan få för kurser i ämnet Matematik 1.5 meritpoäng. Om matte ej krävs för särskild behörighet så är det precis som det står på gymnasieguiden.se/merit att matematik 2, 3 och 4 (sammanlagt) ger max antal och det går inte att få fler. Har man dessutom godkänt betyg i matte 5, så är det jättebra men det ger inte fler meritpoäng för att man redan uppnått max! :)
    Betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt vinner du på att ha så höga betyg som möjligt även i kurser som ger meritpoäng. Försök därför få A (eller i alla fall så högt betyg som möjligt) i matematik 3b och 4. Om du dessutom läser matematik 5 och får godkänt betyg även i den kursen, så får du ju inte fler meritpoäng för att du kommer att t o m mattte4 redan uppnå max och inte kan få mer än max för att det är "taket". Dock kan du Eventuellt få en liten fördel i fall du uppnår högt betyg i matematik5 men då måste det betyget bli högre än snittet av dina övriga betyg (i det fallet kan Antagning.se räkna in även betyget i matte 5 in i ditt jämföresletal och det kommer ge en liten-liten höjning). Fler meritpoäng får du dock inte för att inte kan få mer än max.