Gonca
    Hej! Jag är 17 år gammal och går i andra ring på gymnasiet. Jag läser det naturvetenskapliga programmet inriktning medicinsk forskning. Imorgon kommer jag att ha skriftlig nationella prov på matematik 2c. Förra året under sommarlovet läste jag klart kursen och fick ett omdöme på det. Det min lärare har sagt till mig är att jag kan göra den muntliga delen på nationella provet och skippa den skriftliga delen, men ändå få betyget E. Det jag undrar nu är om jag får skriva det nationella provet? Kommer jag att sänkas om jag får F på det nationella provet? Kommer jag att höja mitt betyg om jag får A på det nationella provet? Kommer jag kunna få betyg om jag inte skriver det nationella provet ? Jag är jätte orolig!

    Tack för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår din oro men eftersom jag inte är lärare och framför allt inte din mattelärare så kan jag omöjligt bedöma hur ditt nationella prov ska bedömas. Det allra bästa är att du pratar med in lärare i lugn och ro och berättar om din oro. /Lena, Syv