Alexander

    Hej. Jag läste Teknikprogrammet i gymnasiet och har fått examen. Jag är dock inte behörig till de flesta civilingenjörutbildingar eftersom jag har inte läst Matematik 4 och Fysik 2. Får jag ansöka till Tekniskt basår i universitetet för att bli behörig till de civilingenjörutbildningar? Vad måste jag tänka på när jag ansöker till Tekniskt basår? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    du kan läsa info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar
    ****
    Det går att söka till basår på högskolenivå och till folkhögskolorna och till komvux - samtidigt och också få plats på flera ställen samtidigt; i så fall kan du välja sen...
    Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till.
    Folkhögskolorna - alla i hela Sverige, men då måste du först hitta vilka av dem som ger just möjlighet att läsa matte 4 och fysik2.

    Basår på högskolenivå
    Det är en så kallad "förutbildning" - och varje lärosäte bestämmer själv om de ska erbjuda den och i så fall vad de ställer för villkor, ex. kan de kräva godkänt betyg i matematik 2 eller i matematik 3; de kan också säga att i fall man har godkända betyg i en del av kurser som erbjuds på basåret - då tar de inte in... eller så bryr de sig inte om det (olika från ett lärosäte till nästa).
    Det som är gemensamt för alla lärosäten som erbjuder basår är att du måste ha Grundläggande behörighet; och det har du om du har Examensbevis från ett högskoleförberedande gymn.program. Sedan krävs det lägst matte 2 godkänt betyg; och ibland matte 3.
    Innehåll i basåret är olika - ex. i Naturvet.basår ingår även Biologi. I de tekniska basåren brukar inte biologi ingå, utan endast fysik, kemi och matte.
    Ibland kan man få "platsgaranti" - men då oftast på "någon av utbildningar på just samma lärosäte", ej på exakt den utb. som just du vill gå, kanske...

    Tips!
    sök till flera olika ställen samtidigt;
    läs noga på utbildningarnas egna hemsidor.

    Vänligen
    Julia syv