Elev på Samhällsprogrammet

    Hej! Jag går samhällsprogrammet på gymnasiet. Jag har goda kunskaper i spanska och vill göra en prövning i det, eftersom kursen inte passar mitt schema. Den enda kursen i moderna språk som passar mitt schema är franska vilket jag har väldigt svårt för. För jag göra en prövning i en kurs som jag inte tidigare har läst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Theo,
    efter det att du avslutar utbildning på gymnasiet ska du få anmäla dig till prövningar i hela Sverige och i vilka kurser du vill; du behöver inte uppvisa några betyg och kan därför göra prövningar i kurser som du inte har läst, om du så önskar.
    Däremot under tiden du är gymnasieelev så är dina rättigheter vad gäller prövningar, följande:
    - om du läst en kurs och fick F, har du rätt att göra prövning innan du går ut gymnasiet
    - om undervisning i en kurs som är inskriven i din individuella studieplan ej kan erbjudas.
    Med det sagt, så är det inte förbjudet för en skola att frivilligt erbjuda dig möjlighet att göra prövning. Dock är det dyrt och "besvärligt" för skolan (det går åt resurser i form av lärartid + att andra elever på din skola kan också "kräva" att få göra prövningar med motivering "Om han fick, varför får inte jag också?") - och vår erfarenhet är att det är sällan som gymnasieskolorna låter elever göra prövningar i "onödiga kurser". Med "onödiga" menar jag i detta sammanhang en kurs i vilken eleven ej har rätt (enligt elevens rättigheter) att göra prövning. Men du får gärna fråga på din gymnasieskola om rektorn vill besluta om att låta dig göra prövning. Jag blir inte förvånad om du får Nej, som svar, tyvärr. Jag blir glad om du får Ja! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare