Emil
    Hej!
    Gå första året på teknikprogrammet men tänker byta till musik efter sommaren pga olika själ.
    Jag vet att jag måste gå om ett år, men fråga är om jag måste hoppa över kurserna jag redan gjort det här året?

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Vid byte av program, görs det en ordentligt genomgång med Syv och rektor kan fatta beslut om individuellt anpassat program. Reglerna säger att du FÅR läsa om kurserna tillsammans med din nya klass. I fall du inte läser ANDRA kurser på de timmarna - har du deltidsstudier och inte har rätt till studiebidrag. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emil,
    eftersom du inte får inloggning till Antagningssida http://www.gymnasieantagningen.nu/kalender/78-januari.html i år - glöm inte att kontakta Antagningskansliet
    Gymnasieantagningen för Västerbottens län
    922 81 Vindeln
    Tel: 0933-140 00 Fax: 0933-142 04
    [email protected]

    eller be SYV på din skola att hjälpa dig med ansökan till nästa års antagning.

    Du behöver inte läsa om kurserna som du redan har betyg i, men - å andra sidan - i fall din skola inte kan erbjuda dig läsa ersättningskurser i stället, kommer du inte ha rätt till Studiebidrag (eftersom det är enbart studier på heltid som ger rätt till Studiehjälp från CSN). Du får läsa om kurserna och det är fördelaktigt för dig att göra det.

    Mvh
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaren!Jag vill gå på samma lektioner som min nya klass,
    • : men vill inte behöva skippa massa kurser jag redan gjort. SYV på min skola sa att jag måste ha bra skäl för att få läsa med min nya klass istället för att ha massa håltimmar. Är det sant?
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emil, jag är inte säker på om jag har förstått din situation och din fråga helt rätt.
    Stämmer det att du går nu första året på Teknik och vill byta till Estet, musik?
    Båda programmen finns på samma skola? Du planerar att söka till åk1 nästa år och gå hela din gymnasieutbildning på Estet, musik -på nytt alltså, hela gymnasiet?
    Om detta stämmer - då förstår inte jag vilka "håltimmar" du skriver om.
    Om SYV menar att du kommer att kunna ta med betyg från Teknik in i examen från Estet, så stämmer det, men hur blir det med Studiebidraget för din del? Om du läser på deltid nästa år, har du inte rätt till Studiebidrag.
    Vid programbyte brukar man lösa det på två olika sätt: antingen så går eleven med sin nya klass på alla lektioner och sedan är det "det bästa betyget" som gäller ... eller så ger skolan möjlighet att på "håltimmar" läsa ANDRA KURSER som eleven ännu inte har läst - för att ge möjlighet att läsa på heltid.
    Detta blir då en fråga - i fall du kommer in på Estet. Du kommer ju att konkurrera om en utbildningsplats på samma villkor som dagens "nior", elever i åk9. Du kan inte få platsgaranti. Ännu är inte betygen för "niorna" satta och hur många som söker till nästa år - Estet, musik - på just din skola - är det inte heller någon som vet... Jag hoppas att du kommer in, men det vet vi ju ännu inte.
    Det känns för tidigt att ta upp de frågorna nu.
    Eller har jag missuppfattat något?
    Återkom i så fall och förklara för mig. *L* :-)
    Mvh ANNA SYV
    Hej Emil,
    du får ta med dig de betyg du redan har och du behöver inte läsa om samma kurser där du redan har ett godkänt betyg
    men
    i så fall läser du på deltid och inte har rätt till Studiebidrag från CSN.
    Det är enbart heltidsstudier som ger rätt till Studiebidrag.
    Om det är oviktigt för dig med Studiebidraget, då finns det även en annan anledning att läsa om kurserna - du får djupare kunskaper och troligtvis även bättre betyg. I fall det argumentet saknar betydelse också - då kan du själv välja skippa de kurser där du redan har godkända betyg och bara gå på de lektioner som är nya för dig.
    Mvh
    ANNA SYV
    • : Hej! Jo jag går första året teknik o tänker byta till musik på en ANNAN skola. Min fråga är mer om JAG får välja om jag vill gå med min klass o ha samma lektioner som dem eller om jag vill ta med betyg från teknik för att slippa kurserna jag redan gjort? Eller är det rektorn som bestämmer det?
    • Anna : Jag har skrivit ett utökat svar - se ovan. *L* :-)
    • : Så det du säger är att jag får skippa lektioner och inte få studiebidrag OM JAG VILL? Men jag får välja om jag vill göra om alla kurser jag redan gjort?
    • : Det är det jag liksom vill. Läsa med mina klasskamrater. Inte ha massa håltimmar.
    • Liselotte : Du har rätt att ha utbildning på heltid på gymnasiet. I fall din skola kan erbjuda dig ANDRA KURSER på alla de timmar som din klass läser ämnen/kurser som du redan har betyg i, så är det de andra kurserna du får läsa, men i praktiken så är det extremt sällan som skolan har möjlighet att erbjuda andra kurser - det går inte att genomföra rent praktiskt. Det blir i praktiken till 99,99% så att eleven läser med sin nya klass - allt som klassen läser.
    • : Aha nu förstår jag! Tack så mycket! :)
    Läs alla kommentarer