Hampus

    Hejsan! När jag gick i ettan på gymnasiet(jag går nu 3an) så var jag inte särskilt driven till att få bra betyg som resulterade i att jag har fått E i några ämnen. Min frågor är: Får jag lov att göra en prövning i t.ex Mekatronik som jag har E i betyg för att höja mitt snitt? Hur skall jag gå till väga? och min sista fråga är det tillåtet att göra en prövning under gymnasietiden?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr inte. gymnasieelever har rätt att göra prövningar i 2 fall: om de fick F eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas. Du får söka var du kan göra prövning Efter gymnasiet, då kan du söka i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd).

    • :

      Tack för svaret Mikael! När jag kollade på Helsingborgstads hemsida så hittade jag inte de kurser jag hade velat läsa upp. Hur gör jag då?https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning/betygsprovning/

    • Mikael :

      du får söka göra prövning, när du inte längre är gymnasieelev, i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd). Var, när och i vilka kurser som prövningar erbjuds - finns ingen sammanställning kring, du får kontakta alla de kommuner (komvux och prövningsenheter) där du vill göra prövningar.