miriam
    får jag dela upp tvåans kurser på första och tredjeåret gymnasium, så att jag kan kan hoppa över tvåan helt och ta studenten efter två år istället.
    går naturvetenskap i blackebergs gymnasium.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Miriam! Jag tror det blir väldigt svårt att ordna så att du skulle kunna läsa in gymnasiet på två år.
    Det är ingen generell rättighet och du måste fråga på skolan men jag tror risken är stor att du får ett Nej, eftersom det innebär väldigt mycket merarbete för skolans personal.
    Du kan då inte gå på lektionerna utan måste läsa in på egen hand och tenta av kurserna.
    Nu läser du på heltid och om du skulle "dela upp tvåans kurser" på å k 1 och 3, skulle det innebära att du läser 150% och måste lägga ner 60 timmar på dina studier varje vecka. Det är en stor belastning som kan påverka din hälsa negativt. Du måste prata med dina föräldrar och få deras godkännande /du är inte 18 år och är ännu inte Myndig/. Om dina föräldrar godkänner mycket snabb takt som du vill läsa på, har jag ett förslag på en lösning som du kan testa: du läser Naturvetenskapligt program & det programmet finns på Korr on-line-skolan där man läser på distans och det kan bli lättare att ordna snabbstudier på distans.
    Se info- om skolan på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.

    Annars så råder jag dig att följa undervisningen i normal takt och satsa på att sträva efter de högsta betygen i stället.
    Om du har tid över, kan du läsa mer matte på egen hand via www.matteboken.se eller gå en kvällskurs i ett nytt språk alternativt söka extrajobb som t.ex säljare i butik eller på hemtjänsten för att det är alltid bra med arbetslivserfarenhet.
    Vänligen
    Mikael SYV