Ella
    Hej syv!

    Jag är jätterädd nu inför gymnasiet!

    Jag skulle egentligen ha B i betyg i idrott men fått F pågrund av att jag inte kan simma även fast jag gått på simskola sen 8an tack vare skolan.

    Jag är alltid lika spänd och kan inte slappna av och blir jätterädd i vatten. Jag har sagt att jag skulle vilja få intyg av psykolog men dom säger att om jag väljer att gå till en psykolog så kommer psykologen hjälpa mig att inte behöva ha fobi längre? Och om jag inte lär mig simma så får jag F?

    Men är det inte så att man får en intyg på att man inte kan simma?

    Jag behöver verkligen bra betyg till gymnasiet, och detta drar ner jättemycket!

    Hjälp :)
    • : Och förresten! Drottning blanka i Kungsbacka har ekonomi inrikting som management och mäklare, men jag bor i Göteborg, är det möjligt att läsa en utav dom kurserna på distans? Och hur mycket matte måste jag läsa i ekonomi för att tex bli mäklare, advokat eller liknande?
    • Mikael : Du får söka till Kungsbacka om du bor i Göteborg. Jag tror inte det går att läsa mot Kungsbacka på distans, men du får givetvis fråga på skolan (ring eller maila dem). Utbildning till advokat (grundutbildning: Jurist) inte kräver någon speciell matte, men till Fastighetsmäklare så är det Matte 3 som krävs. Matte 3 ingår i inriktning Ekonomi på EK. Om du läser inriktning Juridik, lägg till Matte 3 som programfördjupande kurs, är mitt råd. Mvh Mikael SYV på Fragasyv.se
    • : Tack :) en annan fråga också, om man tar ekonomi programmet men inte vill läsa på högskolan efter, har man fortfarande möjlighet att få ett bra jobb? Och tillexempel som vad?
    • Milla : Efter ekonomiprogrammet på gymnasiet kan man ev. få jobb som ekonomiassistent, administratör, försäljare, säljare i butik eller handläggare på Försäkringskassan. Mvh Milla Syv
    • : Vad gör man som ekonomiassistent, administratör och handläggare på försäkringskassan? Vad är det för arbetsuppgifter?
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu, där jag sätter in länkar till yrkesbeskrivningar. ;-)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, i Mtv (Meritvärde) som du konkurrerar om en utbildningsplats på gymnasiet räknas det 16 av dina bästa betyg.
    Det 17:de betyget är det bara Moderna språk som kan vara.
    Om du eventuellt läser Moderna språk (tyska, franska, italienska till exempel) då kan du "glömma" det betyget ett tag och räkna hur många andra ämnen du läser. I fall du t.ex. läser modersmål, då läser du 17 ämnen minst (bortsett från Moderna språk) och då kommer inte ett av ämnena/kurserna att räknas med, den med lägst betyg. Det kanske är så att betyg i idrott inte kommer att räknas med i ditt Mtv.
    Sedan är det ju bra att lära sig simma om man kan alternativt få Intyg på att det inte går - så att ingen tjatar på dig att du skall göra ngt. som du inte kan.
    Be att få träffa psykolog snarast. Jag tror inte det går så fort att bli av med rädsla för vatten att du kan även hinna lära dig simma innan slutet på maj i år. Om det skulle gå "bota" dig, då tar det längre tid än så - i vilket fall hinner du få betyg i Idrott innan dess.
    Räkna ihop hur många kurser/ämnen du läser. Det kan, som sagt, vara så att F i Idrott inte kommer att påverka ditt Mtv. Även i detta fallet så tycker jag du skall be att få träffa psykologen snarast - bland annat för att Idrott&Hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och "simnings-problematiken" kommer att fortsätta förfölja dig även under åk1 på gymnasiet.
    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att reda ut din situation.
    Mvh Mikael SYV
    • : Tack för ditt svar! Jag hade franska i 6an ett tag men sen var det så svårt så jag bytte mitten av terminen. När jag väl bytte så kändes det hopplöst att börja tyska eller spanska då alla hande kommit en bra bit iväg så jag valde svenska engelska även fast jag har A i båda ämnena. Och jag går i modersmål nu men det finns risk för att jag inte får betyg i det då jag precis börjat och kan inte stava eller läsa så bra. Jag ska på måndag fråga skolsköterskan angående psykolog. Men är det obligatoriskt att ta med sig en förälder på första besöket? Har hört att dom ställer ganska personliga frågor och det är mest därför jag inte vill träffa en psykolog för att jag har hört att man måste ha förälder med sig på första besöket. Men alltså idag har jag F i idrott pga simning och ingen betyg i modersmål eller moderna språk. Så vad tror du kommer hända? Och läste du mitt lilla kommentar angående ekonomi programmet? :)
    • : Oj, såg precis ditt kommentar angående ekonomi programmet , tack :)
    • Milla : Jag kan inte tänka mig att psykologen vägrar prata med dig om du kommer utan en förälder på det första mötet. F i idrott påverkar inte BEHÖRIGHET till gymnasiet, men du förlorar 10 Mtv om du inte får E i betyg, utan F. Du kan kompensera detta med att höja betyg från D till C i fyra andra ämnen (samma höjning som från E till A i ett ämne). Du kan, alltså, satsa på att plugga hårdare i andra ämnen och få samma "vinst" i Mtv som om du fick E i idrott. Har du sett att det finns tips om Studieteknik på www.gymnasieguiden.se under Informeras? Mvh Milla Syv
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Deena!
    Du frågar vad som ingår i arbetsuppgifterna när man jobbar som ekonomiassistent, administratör och handläggare på försäkringskassan.
    Läs på http://www.framtid.se/profession/administratorsekreterare/
    http://www.framtid.se/profession/kundtjansthandlaggare/
    http://www.framtid.se/profession/inkassohandlaggare/
    http://www.framtid.se/profession/loneadministrator/

    För att bli Medicinsk sekreterare http://www.framtid.se/profession/vardadministrator-medicinsk-sekreterare/ läser man i två år på Yrkeshögskola efter gymnasiet. Se beskrivning av utbildningen på http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare8
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/vardadministrator2
    man kan också läsa på distans http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator3

    Man kan efter Ekonomiprogrammet arbeta med någonting som inte alls har med "ekonomi" att göra också, t.ex. som personlig assistent eller timvikarie inom hemtjänsten (sådana exempel finns också att ungdomar tar som sitt första jobb det som de kan få, oavsett vad det är för utbildning de läste på gymnasiet). Det är mycket bra med arbetslivserfarenhet och att ha jobb i vilken bransch som helst är bättre än att inte ha jobb. Det är även lättare att få jobb när man redan har jobb - dvs man tar det jobbet man kan få, gör sitt bästa på det och söker samtidigt ett jobb som man hellre vill ha, som mer motsvarar ens tidigare utbildning.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen, om du har diskalkyli, bör du få hjälp av speciallärare med undervisning i en liten grupp eller individuellt. Kanske är det en bra idé att söka till ett program där man läser minsta möjliga obligatoriska matte: ett yrkesprogram eller Humanistiska eller Estetiska.
    På alla de program läser man en mattekurs, Matte 1. På yrkesprogrammen läser man Matte 1a och på Humanistiska och Estetiska - Matte 1b men man kan lägga till fler kurser senare, om man vill.
    Fundera på att kanske i första hand välja ett program med mindre matte. Prata med din lärare i Matematik och be om råd. Matteläraren känner din kapacitet vad det gäller Matematik och bör kunna ge bra råd i denna fråga.
    Läsa mer matte om du skulle vilja det och behöva - kan du även efter gymnasiet (på komvux).
    Jag tycker inte det är en så bra idé att satsa på ett program med mycket obligatorisk matte när du vet att du har svårt för Matte. Det finns hjälp att få, se på www.mattecentrum.se - som har alla mattekurser upplagda för självstudier på www.matteboken.se och driver också gratis Räknestugor runt om i landet. Alla kan inte bli professorer i Matematik, men alla kan bli BÄTTRE på matte, något bättre i alla fall. Frågan är om du vill lägga ner tid och engagemang på det.
    Se även på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik det tar 22 minuter att titta på alla de 8 korta filmer som presenterar sätt att förbättra sina studieresultat. Jag tycker det är väl spenderade minuterna. Se på filmerna. Jag tror det kommer att hjälpa dig i dina studier i alla ämnen.
    Önskar dig det bästa & stort lyckat till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    • : Tack så hemskt mycket för ditt svar och länkarna, jag ska läsa dom nu på en gång! Men en fråga bara.. Tror du jag kan klara ekonomi programmet ifall jag har dyskalkyli? Du vet kanske vad det är? Och jag har ett E i matte nu men det känns ändå som om jag inte kan någonting och att jag har fått E pågrund av att min lärare inte vill att jag ska få ett F. Och måste jag läsa matte3 om jag vill bli advokat eller liknande?
    • : Och hur många är måste man läsa på högskolan för att bli advokat?
    • Milla : Grundutbildning är Jurist, sedan måste man jobba och studera mera för att till slut få en chans att bli advokat. Det är extremt höga antagningspoäng till Juristutbildningen. Det är minst hälften A betyg och hälften B betyg och inga C i alla kurser på gymnasiet som brukar krävas. Ingen speciell matte, dvs räcker med Matte 1 /en gymnasiekurs som är obligatorisk på alla program/ men för övrigt väldigt höga betyg krävs det för att komma in på Jurist. Mvh Milla Syv
    • Milla : Jag har också skrivit ett utökat svar till dig nu! ;-)
    • : Så jag kommer inte in i högskolan eller har möjlighet till att bli advokat om jag har C och D och E? :(
    • : Tack för utökat svar! Men jag vill jättegärna ha framgångsrikt kontorsjobb i framtiden och då är ekonomi kanske värt att ta? Och du säger att det krävs endast matte 1 för advokat, är det ändå obligatoriskt att jag läser 2 matte kurser i ek jurdik i gymnasiet? Och jag har försökt ta hjälp av special lärare men vet inte än vad som kommer att ske :/
    • Anna : Eftersom Matematik 1b och 2b är obligatoriska kurser på Ekonomiprogrammet så måste man läsa dem båda. Du blir behörig att söka till Jurist på Estetiska eller Humansida programmet också och där behöver du inte läsa Matte 2. Det gäller att ha höga betyg för att komma in på Jurist eller få högt resultat på Högskoleprovet. Läs på, gör ditt bästa! Man kan oftast nå mycket längre än man tror! bästa hälsningar & stort Lycka till! Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Tyvärr så är estet och humanistiska programmet inget för mig, så de finns inte i mitt val :/ asså jag kanske kan få bra betyg i allt annat men jag tvekar på matten.. Kommer jag inte klara av ekonomi programmet tro?
    • Milla : Mitt råd är att du ber om hjälp hos speciallärare och själv läser repetition av åk8 och sedan åk9 på www.matteboken.se - det är gratis och bra upplägg. Lycka till! Med vänlig hälsning Milla SYV
    • : Tack så mycket! En sista grej bara! Jag måste söka innan 6e februari och jag vill söka idag men innan jag söker så vill jag veta om det är möjligt för mig att bli en advokat eller inte? Ska jag ta den risken eller inte? Ni säger ju att man ska ha betyg A och B i allt i gymnasiet för att komma in på jurist utbildningen och jag tror inte jag kommer direkt kunna få det i gymnasiet i alla ämnen, kan jag fortfarande bli advokat eller läsa upp kurser i konvux för att höja betygen? Och hur många år läser man i högskolan för att bli advokat?
    • Mikael : Juristprogrammet på högskolan läser man på heltid under 4,5 år. Man får söka till KomVux (vuxenutbildningen) efter gymnasiet men det är inte säkert man blir antagen för att läsa upp betyg från gymnasiet. Andra möjligheter är att göra Särskild prövning och/eller Högskoleprovet. Mvh Mikael SYV
    • : Kommer man senare i högskolan läsa matte kurs för att bli advokat? Och har man tentor i det?
    • Mikael : Man läser inte Matematik på Juristprogrammet på högskolan. Mvh Mikael SYV
    • : Kommer jag kunna få extra hjälp i gymnasiet för matten? Alltså special hjälp pga min dyskalkyli
    • Mikael : Olika gymnasieskolor har olika möjligheter att hjälpa elever med diskalkyli. Om du har Intyg efter utredningen har du större chans att få hjälp av speciallärare på skolan. Jag skulle fråga på gymn.skolorna om de kan erbjuda mycket hjälp för elever med diskalkyli: om de har speciallärare och hur många speciallärare dem har. Är det bara en speciallärare på en stor skola, blir det inte mycket hjälp per elev.Skolorna brukar göra sitt bästa men ibland räcker resurserna inte till. Mvh Mikael SYV
    • : Men vart får jag intyg ifrån? :)
    • Mikael : En speciallärare eller specialpedagog på skolan gör utredning och skriver Intyg om att du har diskalkyli om utredningen visar att du har den. Mvh Mikael SYV
    Läs alla kommentarer