Emma
    Hej! Jag gick precis ut gymnasiet med 18.0 i meritvärde. Jag ville prov att höja mina merit genom att gå franska 4 på komvux. När jag ansökte sa studievägledaren att jag inte fick ansöka till den kursen om jag inte hade en riktigt bra anledning eller ett speciellt program där jag behövde den behörigheten.
    När jag tittar på psykologiprogrammet på de vanligaste universiteten står det att antagningspoängen från gymnasium med komplettering från ex. komvux ligger på cirka 21.5 och de utan komplettering cirka 22. Har verkligen alla gått ut gymnasiet med så höga betyg?? Hur kan man nå så höga betyg? Har jag ingen möjlighet att kunna komma in på till exempel psykologiprogrammet? ( Om man utesluter högskoleprovet).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    enligt den statistiken vi för en tid sedan fick till oss, så brukar det vara cirka 2 elever av 1.ooo som går ut gymnasiet som har alla A i alla kurser i Examensbeviset och med det har de jämförelsetal på 20.0. Om en sådan elev även har kurser som ger meritpoäng och A även i de kurserna, så kan hen ha 22.5 i meritvärde och prövas med det i BI, direktgruppen.
    Sedan finns det personer som i flera år kompletterar - t.ex genom prövningar, genom att läsa kurser på komvux (i vissa kommuner kan det under vissa terminer vara lättare att komma in och det finns även fall då folk fick läsa upp från B till A på komvux... men det är ett sällsynt undantag. Komvux brukar inte kunna bereda plats om man redan har godkänt betyg i samma kurs).
    Du kan göra ansökan till komvux. Ingen kan förbjuda dig göra ansökan. Att få utbildningsplats kan dock inte garanteras. Om du vill läsa kurser på komvux, så tycker jag du ska göra ansökan. Vad SYV-en menade var (min gissning) att chansen är försvinnande liten att du skulle få läsa mod.språk4 om du redan har examensbevis från gymnasiet.
    Så här är det: moderna språk4 krävs inte för särskild behörighet till ngn svensk högskoleutbildning. För utbildningar utomlands kan den ev.krävas... kan bero på vad det är för land och vad det är för utbildning. Så, till svenska högskoleutbildningar behöver du inte betyget i mod.språk4 (i alla fall inte för behörighet). Du vill höja ditt meritvärde, om jag förstår dig rätt. Vi tar ett exempel: om en elev har alla B-betyg från gymnasiet och med det har 17.5 i snittet/jämförelsetalet och läser mod.språk 4 på komvux och får högsta betyget, A. Då höjs jämförelsetalet med + 0.1 och hen får också + 1.0 i meritpoäng, så det nya meritvärde blir 18.6.
    För att uppnå 21.5 i meritvärde måste man ha "nästan alla A betyg" + max antal meritpoäng och "nästan alla A" även i de kurser som ger meritpoäng. Jämför: för att uppnå högsta möjliga meritvärde, som är 22.5 måste man ha alla A-betyg i sitt examensbevis + max antal meritpoäng (som är 2,5) och även ha A i kurser som ger meritpoäng.
    Du frågar om folk verkligen har så höga betyg... och svaret är att det är inte så många som har så höga betyg men det är inte heller så många platser på utbildningar och högst meritvärde ger plats och sedan "i fallande grad"... och så ser man sedan hur högt meritvärde som krävdes för att få utbildningsplats.

    Listan på var Psykologprogrammet (vilka lärosäten) ges i Sverige: var god se studera.nu&psykolog och i Umeå finns antagning till "senare del"/termin 3. Och man ska i så fall ha med godkänt resultat läst kurser som ingår i psykologprogrammets terminer 1 och 2 (för att ha en chans att bli antagen); oklart om alla de kurser finns söka som fristående eller det menas att man kan byta från andra orter där man läst termin1och2 på psykologprogrammet, eller om man kan "återvända" efter uppehåll... t.ex att man läst psykologprogrammet i minst 2 terminer och hoppade av och några år senare vill fortsätta och kan då söka termin 3.
    Om det skulle gå att hitta alla de kurser som ingår i psykologprogrammets terminer 1 och 2 och läsa dem som fristående kurser, då borde man ha viss chans att komma in på "senare del" av programmet.

    • SYV-besökare :

      ang.antagning till Senare del av programmet på Umeå Universitet, kan du kontakta deras studievägledare 090-7865709 Jenny .... studievägledare psykologprogrammet och fråga om antagning till termin 3, alltså om hon kan säga om det finns fristående kurser att söka som skulle täcka för studier på termin1 och termin2, så att man skulle kunna komma i fråga om antagning till termin 3. OBS! det kan dock ibland bli så att det är svårare att komma in på en fristående kurs än till ett program. :(