Sena
    Hej jag fick höra att man måste läsa ett språk minst två år innan gymnasiet för att få meritpoäng för det språket i gymnasiet.
    Är detta sant?
    Jag läste Spanska i högstadiet och nu går jag i ettan på gymnasiet och har valt att börja läsa tyska i stället. Kommer jag inte få meritpoäng för det här ämnet då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sena,
    det är ganska komplicerade regler kring Meritpoäng. Du kan läsa dem på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Max antal meritpoäng är 2,5.
    Man får 1,0 för Engelska 7.
    För Moderna språk kan man max få 1,5 och det är Moderna språk 3 och 4 som ger max - tillsammans.
    För högre kurser i matte får man också meritpoäng.
    Det går att uppnå max - genom engelska och matte och då spelar det ingen roll vad för kurser i moderna språk man läste, i alla fall inte spelar det roll för just meritpoängen.

    Det är sant att man får meritpoäng från steg 3 i Moderna språk /det finns ett undantag - då man kan i ett fall få för steg 2 men det är ovanligt, man måste då läsa två olika moderna språk - bland annat.../.
    För Tyska 3 får du 0.5 Meritpoäng. För just Meritpoäng skulle det vara fördelaktigt för dig att fortsätta med Spanska.
    Det är tillåtet att läsa Modersmål i stället för Moderna språk - men för Modersmål får man inga meritpoäng alls, inte i nåt steg.
    Jag hoppas att jag svarade på din fråga.
    Mvh
    Anna SYV
    • : Hej! Om man börjar på tyska 1 i gymnasiet efter att ha byt från spanska. Kan man inte läsa tyska 1, 2 och 3 och få 0,5 meritpoäng. För man läser väl tyska 1 till tyska 3 under de tre åren på¨gymnasiet?
    • Milla : Det är enbart på Humanistiska programmet som 300 poäng (tre kurser) språk är obligatoriska. På andra program på gymnasiet är det 100 poäng (en kurs) eller 200 poäng (2 kurser) som är obligatoriska och på vissa program - t.ex. på yrkesprogrammen läser man inte Moderna språk (som obligatoriska kurser) alls. Visst kan man öNSKA läsa Tyska 1 under åk1, Tyska 2 under åk2 och Tyska 3 under åk3. Men i fall man inte läser på Humanistiska programmet, måste man välja läsa Tyska inom programfördjupningen eller inom Individuellt val (då kan man inte välja de ANDRA kurserna som man kanske vill eller MÅSTE läsa - för behörighet till högre studier). Du kan skriva en egen fråga så får du ett längre svar, William!. Lycka till med dina studier! Milla SYV
    • : Jag ska börja på Samhälle/Beetende och jag tror att det är 200p Moderna språk. Om jag bytar till tyska kommer jag då gå tyska 1 i ettan, tyska 2 i tvåan och sen lägga till tyska 3 via individuellt val för att få meritpoäng? Tack för svar!
    • : Jag läste att individuellt val var 200p så kan jag då lägga till tyska 3 som är väl 100p och sen typ Engelska 7
    • Milla : Ja, det stämmer. Individuellt val är 200 poäng. Det är fullt möjligt att läsa Tyska 3 och Engelska 7 - om din gymnasieskola erbjuder de kurserna, de är ej obligatoriska men Eng 7 är mycket populär och det händer att alla som vill läsa den ej får plats på kursen. Moderna språk på Samhällsvetenskapsprogrammet är 200 poäng obligatoriska kurser men du kan läsa tyska 1 och t.ex. italienska 1 eller japanska 1 - det behöver inte vara just samma språk i båda kurserna. Vilka moderna språk som gymnasieskola erbjuder beror på tillgång till behöriga lärare, på vad eleverna önskar + att schemat måste "gå ihop", dvs det är inte alls säkert du får just tyska 3 och eng 7 som Individuellt val även om kurserna kommer erbjudas på skolan. Det kan tyvärr bli så att du har andra OBLIGATORISKA kurser samtidigt som tyska 3 eller eng 7 läses och du måste du prioritera obligatoriska kurser. Det finns, alltså, inte någon garanti på att just läsa alla de valbara kurser som man önskar.
    • : Okej tack så mycket för svaret!
    Läs alla kommentarer