Therese
    Hej jag går tredje året på gymnasiet och enligt min rektor måste jag läsa två bestämda program som är programfördjupningskurser på 200 poäng tillsammans. Men som jag fattar när jag läst på gymnasiumsidor så ska man få möjlighet att välja sina programfördjupningskurser själv. Hur är det, måste jag läsa de två kurser han säger?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Therese!
    på varje program finns det EN LISTA - kurser som får läsas som programfördjupande. Vilket program går du på?
    Om du från början sökte till en skola med en viss PROFIL - där det på förhand var sagt att "så här ser studieplanen ut" och "alla läser samma kurser", då har du på förhand accepterat att din studieplan är redan "valt" för dig.
    Det kan också vara så att schemat går inte ihop och behöriga lärare finns bara i just de två ämnena. Från 1 juli 2015 är det bara BEHÖRIGA LÄRARE som får sätta betyg.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Programfördjupning på EK består av 300 poäng.
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    På länken ovan ser du vilka kurser som får läsas som programfördjupande på EK.

    Det är olyckligt att ni inte är överens om vilka kurser du får läsa. Om det finns kurser som passar in i ditt schema, men som du inte får läsa - kanske finns det en annan orsak, t.ex. att det är jättemånga elever i de grupperna och få i de andra grupper. Det blir en ojämn fördelning av eleverna mellan undervisningsgrupperna och en lärare får undervisa 37 elever medan en annan kanske bara har 12 stycken.

    Jag kan inte veta varför rektor säger så som hen gör. Det finns troligtvis en mycket bra orsak. Jag ser att du är 18 år, dvs myndig, men du får i alla fall ta med dig dina föräldrar och be om att få samtal med rektor. Du ber att få en förklaring på varför du inte får välja de kurser som du vill läsa. Din mamma eller pappa blir ditt stöd i samtalet. Du förklarar för rektor varför du vill läsa de kurser som du vill läsa. Du kan också be om ett skriftligt svar med förklaringen (som du kan läsa om flera ggr och kanske då bättre förstå).

    Som sagt, det kan finnas mycket bra orsak till varför det är som det är.
    Det kan också vara så att det är ett missförstånd och det löser sig snabbt och bra.

    Du kan också se dig om - i fall det finns samma program och inriktning på en annan skola nära dig och i fall det finns ledig plats, kan du byta skola.

    Det finns, alltså, mycket du kan göra i den uppkomna situationen.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    Mikael SYV
    • : Jag går ekonomi med inriktning juridik, och min rektor säger att de två fördjupningskurserna blev obligatoriska just på min skola i år. Alltså var det inget jag visste då jag började i ettan. Det finns andra kurser tillgängliga som skulle passa in på mitt schema och som dessutom finns med på listan på fördjupningskurser för ekonomi, som jag dessutom hellre skulle vilja läsa.
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.