Astrid

    Hej! Jag läser just nu matte/fysik/kemi på komvux för att bli behörig till civilingenjörsprogrammet. Nu har jag kommit på att jag gärna vill plugga matte 5 i sommar för att öka mina kunskaper och ha en bättre grund inför mattekurserna på universitetet, dessutom tycker jag matte är väldigt kul. Men är det möjligt att läsa komvux för "kul" eller är det bara okej om det är för behörighetens skull? Sen är det ju en kurs jag kommer ha användning för även om den inte är nödvändig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    komvux har begränsade resurser och ger studieplatserna i första hand till "sökande med störs behov av utbildning". Att läsa "på kul" kommer bli mindre prioriterat. Med det sagt, så går det inte på förhand veta hur långt pengarna räcker. När alla som söker läsa på grundskolenivå får sina platser, läggs pengarna på de som aldrig läst på gymnasiet, sedan på de som behöver uppnå kraven för examensbevis (för behörighet till högre studier); sedan finns det också sökande som behöver höja sin kompetens för att få behålla jobbet (t.ex kan det vara så att man behöver lära sig ett nytt språk eller lära sig mer inom DATA-IT för att få lov att behålla jobbet). Att läsa kurser för att det är roligt kommer i sista hand, men om man har tur, så räcker pengarna i komvux-budget även för det. Du har rätt att söka till alla de kurser som du vill läsa. Min gissning är att om man söker Matte 5 innan man tar ut examensbevis kommer ge större chans att få plats på kursen (för att då kanske det är en kurs som kommer tas in i examensbeviset, man behöver ju också uppnå "volymkravet", alltså måste man ha 2400p.för att kunna ta ut examensbevis från komvux).
    Om du redan har examensbevis från gymnasiet, då behöver du inte matte 5 för behörighet - så det blir då för att få högre "kompetens" (bli bättre förberedd inför vidare studier). Sök. Vi hoppas du får plats. Får du inte studieplats på matte 5 kan du bedriva självstudier t.ex med hjälp av Matteboken.se