Hej Enana,
    det är bra att börja med att klargöra Hur många meritpoäng du redan nu har.
    Om du t.ex har godkänt betyg i engelska 7 så får du 1.0 i merit; och om du har godkända betyg i matte-kurser, utöver matematik 1 - kan du få meritpoäng för dem. Max i merit inom matte är 1,5; om du t.ex har godkända betyg i upp till matte 4 och söker till högskoleutbildningar som ej kräver mer matte, än matte 1 - då får du max i merit för matte. Och ihop med godkänt betyg i eng7 ger i så fall max i merit, totalt; på så sätt ska du inte kunna få fler meritpoäng, även om du skaffar dig godkända betyg i Moderna språk 3 och 4. Hänvisning: Gymnasieguiden.se/merit-för dig med examensbevis

    Var kan du göra prövningar?
    I alla de olika svenska städer; detta pga du inte längre är gymnasieelev.
    Någon sammanställning av info om var prövnings-anmälan är öppna och till vilka kurser, finns tyvärr inte. Man får leta på olika hemsidor eller ställa frågan till prövningsenheter och komvux i olika kommuner.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Jag satsar faktiskt på tandläkarprogrammet. Jag har läst både matte 5 och mattespecialisering och fått 1.5 . Så jag behöver 1 till som jag skulle lätt kunna få från arabiska 3.

    • Anna : Har du betyg i engelska 7?
    • Anna : För Arabiska 3 får du + 0.5 i merit; för Arabiska 4 får du + 1.0 men totalt är det max 2,5. Så om du redan har 1,5 i merit för mattekurser, återstår det endast utrymme för 1.0 meritpoäng; den återstående poängen kan du få antingen genom eng7 eller genom modspråk4.
    • : Jag har faktiskt inte valt att läsa engelska7 under min gymnasietid då jag tyckte att engelskan inte var min starkaste sida. Jag kan dock väldigt bra arabiska och vill gärna läsa det.
    • Anna : Det är bra att kunna så mycket engelska som möjligt. Det är också bra att kunna arabiska, men det kan du ju redan - uppger du. Var man läsa arabiska på gymnasial nivå, som vuxen (på komvux) kan inte vi på Fråga SYV svara på. Och om du redan kan väldigt bra arabiska, behöver du kanske inte läsa det utan du behöver hitta var du kan göra prövning. Leta på hemsidorna hos de kommunerna som ligger inom pendlingsavstånd för dig. Fråga på komvux i din kommun om de vet var prövningar i arabiska erbjuds. Lycka till! Om du ej hittar var du kan göra prövning i arabiska, så kanske du kan läsa engelska 7 på komvux i så fall. Det är upp till dig, om du vill ansöka om att läsa eng7. Jag vet inte ens om komvux i din kommun erbjuder läsa eng7.
    • : Tack för svaret, det hjälpte verkligen! ❤
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer