IamA

    Hej, Jag har lagt moderna språk 3 och 4 som utökade kurser. Kommer de räknas med i mitt meritvärde och ge mig extra merit även om de är utökade? (Det finns inga andra kurser som är extra meritgivande som jag läser förutom matematik 5). Tack i förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg i kurser som kommer ge dig meritpoäng kommer räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget även om de i ditt examensbevis blir markerade med "U"/utökat program.
    Kursen moderna språk 3 krävs för särskild behörighet till några få svenska högskoleutbildningar, t.ex om man vill bli språklärare eller söker till de internationella programmen som kräver mod.språk3. Till just de utbildningar ger inte mod.språk3 meritpoäng (pga kursen krävs för särskild behörighet).
    Till de flesta högskoleutbildningar ger mod.språk3 + 0.5 meritpoäng. Moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng. Betyg i de kurser kommer även räknas in i ditt jämförelsetal (även om de, för dig, är utökade kurser).
    ****
    Om du kan ändra din studieplan och undvika U-kurser, så tycker jag du vinner på att göra det. Att i sitt examensbevis ha U-kurser ger inga fördelar. Läser man u-kurser, läser man på mer än heltid och sprider sin tid och sina krafter på flera kurser. med det kan man riskera få lägre betyg i vissa kurser (för att man inte hinner eller orkar lägga så mycket "krut" på dem som man borde) och även i värsta fall kan riskera bli sjuk av överansträngning.
    För de flesta elever är det fördelaktigt att rymma alla kurser som man behöver eller vill läsa - inom programmets vanliga kurser. Prata med SYV på din skola. Om du kan skippa andra kurser och få in mod.språk 3 och 4 som vanliga kurser, kanske inom Individuellt val - kan det bli bättre för dig. Det finns alltså inga formella fördelar att ha läst U-kurser (men inga formella nackdelar heller). Är man särbegåvad (extraduktig) så blir det så klart tråkigt att endast läsa på heltid, på vanligt sätt. För de eleverna är det bra att läsa fler kurser, så de inte blir uttråkade. Men för de flesta andra är det bättre att rymma alla kurser, även de som ger meritpoängen inom vanliga heltidsstudier (som på gymnasiet går ut på 2500 poäng).