Annie
    Hej! Jag tog studenten förra året och har nu tankar på att eventuellt läsa till Engelska 7 vilket jag valde bort under gymnasiet. När jag sedan ska söka in till ett program på universitet där man måste ha läst Engelska 6 för att ha behörighet, får jag meritpoäng för Engelska 7 då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,

    om du nu - innan du läser eng7  har färre meritpoäng än 2.5, då får du meritpoäng för eng7 (godkänt betyg i den kursen), men om du redan nu har max i merit, som är 2.5 - då får du inte fler meritpoäng; för att 2.5 är maximalt antal meritpoäng. Hur många meritpoäng har du nu?

    Vad som gäller för dig med Examensbevis - vad det gäller meritpoäng - står bland annat på Gymnasieguiden.se >>

    Hör gärna av dig igen, om ngt. är oklart. Du kan annars också besöka komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta mig dig dina betyg och be att få prata med en studie- och yrkesvägledare - då kan ni diskutera hur du kan höja ditt meritvärde.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej! Jag undrar vad som gäller o jag har ett slutbetyg och skickar in Matematik B (0,5p) och Engelska 7 (1,0p) kommer jag hamna in Urval BII med dessa betyg inräknatni mitt snittvärde eller kommer jag endast erhålla meritpoängen till mitt snittvärde? Tack på förhand.