Olle

    Hej! Jag läser idag en ekonomikandidat men ska nu plugga upp Naturkunskap 2 och även Matematik för att vara behörig till ett kandidatprogram på KTH som heter Fastighet och Finans. Jag vill dubbla, alltså läsa med en studietakt på 200%. Problemet är att jag är ej behörig. Det krävs Naturkunskap 2 och Matematik 3C, de godkänner inte Matematik 3b. Har läst Matematik 3b under gymnasiet och det var mitt enda betyg lägre än B/A, jag fick ett E. Jag undrar om jag kan läsa Matematik 4 direkt och isåfall även få 0,5 extra meritpoäng vid ansökan, eller är det bättre att jag läser Matematik 3C direkt och inte får meritpoäng? Lär vara enklare för mig att få bra betyg om jag läser Matematik 3C men 0,5 meritpoäng från Matematik 4 skulle givetvis vara till nytta. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,
    Om du ej redan har 2,5 meritpoäng, får du + 0.5 för godkänt betyg i matematik 4 (om din högskoleutbildning kräver matte 3b eller 3c, för särskild behörighet). Mitt förslag är att du söker Matematik 3c på komvux men i fall du inte får läsa den kursen, sök i så fall matematik 4. Komvux anser att matematik 3b och 3c är "samma kurs" men det gör inte alla högskole-universitetsutbildningar, och här uppstår ibland ett problem: komvux kan vägra ge dig plats på matte 3c om du redan har godkänt betyg i matte 3b.
    Varför jag inte direkt råder dig att bara ta och söka läsa matematik 4, är för att du uppger att du har E betyget i matematik 3b, vilket kanske innebär att det ej kan garanteras att du klarar matematik 4 med godkänt betyg. Skulle du få F i matematik 4, så blir du inte behörig till den högskoleutb., som kräver matte 3c och du får inte meritpoäng (betyget F ger inte meritpoäng).

    Du kan också skaffa dig kunskaperna på egen hand och betyg - genom en prövning; och detta gäller både matematik 3c och matematik 4.

    Ditt meritvärde efter komplettering?
    Om du får E i matte 3c, då har du samma meritvärde som du hade innan men du prövas med det i BII, kompletteringsgruppen. Om du får högre betyg i matte 3c, än du hade i matte 3b, kommer det bli höjning av ditt jämförelsetal och med det även av ditt meritvärde (med max + cirka 0.3, den höjningen får du om du får A i matte 3c). Skulle du få godkänt betyg i Matematik 4, kommer du få höjning av ditt meritvärde, även om du endast får E i kursen; detta på grund av att + 0.5 meritpoäng läggs till (i fall du inte redan, genom andra kurser, har uppnått max meritpoäng).

    Vad gäller läsa på högre studietakt än 100%, så finns det ett antal "???"- frågetecken kring det. Jo, du kan bli antagen till ett nytt program och du har platsgaranti på kurser som ingår i ditt nuvarande program, men hur ska du hinna och orka? Om båda programmen ges på dagtid, kan krockar uppstå: obligatoriska seminariet och tentorna kan ligga samtidigt och du kan ju inte klona dig. Dessutom har vi erfarenhet av att vissa institutioner har tidigare protesterat och ställt krav på att den studerande väljer av de heltidsutbildningar som hen samtidigt går på.

    Studie- och yrkesvägledare