Diana
    Hej! Det är så att jag läser det samhällsvetenskapliga programmet (med inriktning samhälle) och jag vill vill läsa juridik i Stockholm. Jag har tänkt att läsa matte 3b som utökad kurs (siktar därmed bara på ett E) för att få behörighet i den om jag eventuellt väljer att inte läsa juridik. Jag har valt den som utökad pga att jag inte vill att den ska sänka mitt snitt då jag har höga betyg. Nu undrar jag om jag får 0.5 för matte 3b kursen även om den inte ingår i mitt snittbetyg? Får jag även 0.5 för matte 2b? Det är inget behörighetskrav att ha läst matte men jag undrar om jag får ett helt merit för matte 2b 3b.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,
    om du ska ha Meritpoängen för matte 3, kommer ändå betyget i den kursen räknas in i ditt Jämförelsetal (sådana är reglerna).
    Det spelar alltså ingen roll om matte 3 är en U-kurs eller en vanlig kurs.
    U-kursernas betyg räknas in i jämförelsetal i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.
    Det är alltså fördelaktigt för dig att ha Högre betyg i matte 3, så högt som möjligt. Skillnaden blir upp till +0.4 på ditt jämförelsetal/meritvärde (mellan E och A betyg i Matte 3).

    Max antal meritpoäng för matte är 1.5 men matte 2 och 3 sammanlagt ger endast 1.0 i merit. För att få full merit för mattekurserna skulle du behöva även ha godkänt betyg i matematik 4.
    ****
    Men max antal meritpoäng, totalt, är 2.5.
    Om du ex. har godkända betyg i moderna språk 3 - får du för det 0.5 i merit;
    Engelska 7 ger 1.0 i merit
    och då ihop med 1.0 för två matte-kurser, blir det max i merit, totalt.

    Mitt förslag är att du funderar över följande: att kanske inte ha matte 3 som en U-kurs, utan som en vanlig kurs. Det är endast om du riskerar få F i betyg i matte 3 som det finns "vits" att ha den som U-kurs (för att i så fall kommer inte F betyget räknas in... F-betyget ger inte meritpoäng; och inte särskild behörighet heller... som "vanlig kurs", dvs icke U-kurs, kommer F-betyget i matte 3 räknas in och sänka ditt jämförelsetal med ca "minus 0.4".