Markus
    Hej !

    Som rubriken lyder så undrar jag ifall jag kommer få några meritpoäng för de matematiska kuserna som jag läste ( från 1c till 4) om jag söker till ett programm på högskolan/Universitet som inte kräver några matematiska kurser alls. Dvs programmet kräver endast grundläggande behörgihet + Samhällskunskap + Historia.

    Jag vet redan att om man t.ex söker till ett programm som kräver Matte 2c så får man automatiskt 0,5p för matte 3c - 4 - 5 osv.. men nu undrar hur det blir när programmet inte kräver matte överhuvudtaget.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om högskoleprogrammet inte kräver matte får du meritpoäng från kursen matte2 och högre mattekurser men Max 1,5 meritpoäng för ämnet matematik. Totalt är det Max 2,5 meritpoäng. Du får gärna läsa på Gymnasieguiden/meritpoäng

    • Markus :

      Tack för svaret !! lite off topic men jag vill gärna få tips angående ett programm som intresserar mig för tillfället, då jag har alltid varit intresserad av allt som har med juridik och lagar att göra med, så funderar jag att söka till (Rättsvetenskap, kandidat) 180hp i Luelå. Skulle du rekommendera ett sådan programm? och hur ser chanserna för jobb i framtiden efter avslutad examen? Jag skulle helst viljat söka till Juristprogrammet men med mitt jämförelsetal så lär jag aldrig bli antagen dit, därför tänkte jag att köra med detta programm.

    • Mikael : De som vet mest om det programmet och om chanserna att få jobb efter det jobbar på den utbildningen och på arbetsförmedlingen. Vi här kan bara nämna ett stort antal yrken inom vilka du i princip ska kunna söka jobb efteråt.