Marcus
    Jag har läst moderna språk franska 6an till 9an. Jag hade egentligen tänkt att byta till tyska nu till gymnasiet men sen fick jag höra talas om meritpoäng. Hur många år läser man moderna språk i gymnasiet om man går ekonomi-linjen? Skulle du rekomendera mig att fortsätta läsa franska eller byta? Mitt mål är att komma in på Handels och då behövs bra betyg och meritpoängen har jag hört kan bli direkt avgörande. Det ska också tilläggas att jag inte är något vidare bra på franska. Sitter just nu med D i betyg och är rädd för att det kanske blir för svårt på gymnasiet..

    Skulle även vilja veta lite mer om vad meritpoäng innebär i helhet. Läggs poängen till sista året eller direkt när kursen är klar?

    Mvh Marcus

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, först och främst måste jag berätta att Handelshögskolan inte tillämpar meritpoäng så om du vill in där så spelar franskan ingen roll men japp, du kan få meritpoäng på andra utbildningar och skolor inom högskolan om du fortsätter att läsa franska från steg 3 med betyget E som lägst betyg. Meritpoängen är densamma oberoende av betyg. Du får fundera på om det är värt det ändå - OM du söker till andra högskoleutbildningar förutom Handels.

    Du läser språk ett år på Ekonomiprogrammet.

    Meritpoäng är något som räknas ut av en dator i det ögonblick du söker in på högskolan - det är bara där den gäller förutom på Handels.

    Du kan läsa mer om meritpoäng här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

    /Lena, Syv