Isabella

    Hej, Jag har nyligen tagit examen från IB och hade ingen möjlighet att läsa moderna språk eftersom engelska och svenska är ett krav för att bli behörig till att plugga i Sverige. Nu har jag tänkt att plugga spanska på komvux dels för att jag behöver det till programmet jag vill söka och för att kunna få maximera mina extra meritpoäng. En av programmen jag vill söka kräver spanska 3 för att kunna söka medans andra inte kräver det. Kommer meritpoängen räknas även när kursen inte är ett krav för behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Om ett visst högskoleprogram kräver Spanska 3, då är det helt nödvändigt för dig att skaffa dig godkänt betyg i den kursen, men jag tänker på att det är bra om du även läser Spanska 4. Och du  även skulle få meritpoäng för Spanska 4.

    För Spanska 3 får du inte meritp. (pga den kursen krävs för särskild behörighet och blir - för dig - med det Obligatorisk, och inte någon "extra-kurs").
    Men ingen kan få mer än max meritpoäng som är 2,5.
    Därför får du meritpoäng för Spanska 4 endast om du inte redan har max meritp.
    Sedan tänker jag också att det ju jättebra om du kan läsa så mycket spanska som möjligt (här tänker jag på att i fall spanska 3 krävs för ditt program, då är det ännu bättre om du kan mer spanska, det blir då lättare för dig att läsa på programmet).

    Men i första hand måste du skaffa dig godkänt betyg i Spanska 3. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    På en folkhögskola kan ev undervisning i spanska, om den erbjuds, leda till Omdöme om särskild behörighet i spanska 3, vilket kommer godtas som bevis på att du är behörig vad gäller spanska-delen.
    Även självstudier + prövning (för att få betyget) är också en möjlig väg för dig att gå.

     Sammanfattning: max antal meritpoäng är 2,5 och ingen kan få fler. Om du redan genom andra kurser uppnår max, kan du inte få fler meritpoäng. Kurser som krävs för särskild behörighet ger inte några meritpoiäng.
    Spanska 3 och 4 (godkänt betyg eller högre) kommer ge dig meritpoäng om inte de kurser krävs för särskild behörighet och om du ej redan genom andra kurser uppnått max.