Student
    Hej! Vill läsa till ingenjör och läste ekonomiprogrammet i gymnasiet. Direkt efter läste jag ett tekniskt basår via högskola för att få behörighet, men jag saknar ännu betygen för att komma in på den linjen som jag önskar. Jag undrar om jag kommer få meritpoängen om jag väljer att läsa upp matte 5 på komvux? Eller gäller det bara om man läst matte 4 som betygskurs och inte för behörighet?

    Mvh, Linnéa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linneá! Reglerna säger att om den högskole-universitetsutbildning som du söker till kräver matte4, då ger godkänt betyg i Kursen "matte5" en (1.0) meritpoäng. För dig med examensbevis från gymnasiet kommer betyget i matte 5 även räknas in i ditt jämförelsetal, på så sätt kan du få mer eller mindre höjning av ditt meritvärde. Du vinner på att ha så högt betyg i matte5 som möjligt. Med det högre meritvärde som du får genom en komplettering kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen, men du kommer ändå endast prövas i kompletteringsgruppen för att du blev inte behörig direkt efter gymnasiet, utan kompletterade via basåret på högskolenivå.
    Läs om meritpoängen för dig med examensbevis från gymnasiet - på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare