Fanny
    Jag har tänkt söka naturbruksprogrammet på Himmelstalundsgymnasiet som ligger i Norrköping, 3 timmar från där jag bor. Jag bor i Västmanland & skolan ligger i Östergötland. Anledningen till att jag vill gå där är att dom har en speciell inriktning, djurpark, som då specialiserar sig på djurparker. Den inriktningen finns inte på någon skola i min kommun. Men för att kunna gå på den skolan måste jag bo där, annars blir det för mycket att pendla. Jag har hört att man kan söka inackorderingstillägg hos CSN.
    Så min fråga är: Är det möjligt för mig att få bidrag när programmet finns i kommunen men inte inriktningen som jag vill gå?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny!
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/himmelstalundsgymnasiet är en landstingsdriven skola. "Djurpark" är en profil - under inriktningen Djur.

    CSN beslutar om inackorderingstillägg och det är bäst att du vänder dig till CSN direkt. Tyvärr så kan det bli problem - för att Himmelstalundsgymnasiet inte är en Friskola. Om det vore det, skulle du ha rätt till inackorderingstillägg i fall pendlingstid är minst 1 timmer enkel väg. Kommunala och landstingsdrivna skolor som har Riksrekrytering - har också alla elever rätt att söka till som förstahandssökande och har rätt till ekonomisk hjälp.

    Den skola dit du vill söka är inte en friskola. Jag kan inte heller se att den utbildning som du är intresserad av har Riksrekrytering. Detta innebär då bl a att du blir andrahandssökande. Om vad det innebär kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Kort sagt, så är chanserna väldigt små att komma in som andrahandssökande för att ditt Mtv spelar då ingen roll om "egna behöriga sökande" är för många, då blir det inga platser för andrahandssökande över huvudet taget. Då bli inte frågan om ekonomisk hjälp aktuell (om du inte får plats på utbildningen, menar jag).

    Det är jättetråkigt och jag förstår absolut att du blir både ledsen och besviken. Jag säger inte att det är eller blir precis så som jag skriver i mitt svar nu. Jag förklarar reglerna för dig. Det kan finnas undantag från reglerna ibland.

    Jag råder dig prata med SYV på din skola och ta kontakt med Himmelstalunds gymn. också och be dem om råd och hjälp. Du kan även fråga på ditt Antagningskansli. - din kommun har kanske samarbetsavtal som tillåter dig söka till den skola som du vill som förstahandssökande.

    Återkom gärna när du får svar på dina frågor och om du vill diskutera dina alternativ med oss. Vi finns här för att hjälpa dig!
    Önskar dig det bästa & kommer hålla tummarna!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så om jag istället söker en friskola i Norrköping, naturbruksprogrammet inriktning djurpark, så tror du att skulle jag kunna få bidrag från CSN? Tänkte isåfall ska jag nog höra av mig till CSN angående det.
    • Anna : Ja, till friskolor är alla elever i hela Sverige förstahandssökande och CSN beviljar inackorderingstillägg (som är en del av Studiehjälpen) i fall restid är längre än 1 timme enkel väg. Du har då både mycket bättre chans att få plats samt borde du få ekonomisk hjälp (det finns en tabell på www.csn.se där du kan se hur mycket pengar det handlar om).