elev
    Hej, jag studerar sista året på teknikprogrammet och är 18. Pga en del frånvaro av personliga skäl har jag underkänt mig i 400 poäng och kommer därmed inte kunna ta gymnasiexamen. Min plan är att plugga dessa ämnen alltså som omkurs på komvux och jag undrar om det går då jag inte är 20 och inte får gymnasiexamen. Det stod gymnasiexamen eller studiebevis på skolverket läste jag men är detta samma sak? Eller får jag ett studiebevis efter 3 år i gymnasiet trots ofullständiga betyg och blir jag berättigad komvux kursutbud alltså direkt efter studenten, nu i höst? eller måste jag vänta tills jag är 20 nästa år? Jag undrar även om man får göra prövningar inom komvux i betyg man ej har F i utan betyg som man vill höja) från D till A tex. går det om man inte har gymnasiexamen? tänkte på hösten parallellt göra prövningar för att höja betyg samt även plugga upp dessa 400 underkända poäng på komvux. Är tacksam för svar

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    om du gick 3 år på gymnasiets nationellt program (t.ex på teknikprogrammet) borde du i slutet av år3 få ut studiebevis (om du uppfyllde kraven skulle du då få examensbevis). Så, du kan redan nu kontakta komvux och boka tid med SYV-en för att göra planering mot examensbevis från komvux. Påbörja läsa kan du direkt efter det att du får ut ditt studiebevis. om komvux i din kommun erbjuder sommarkurser, så kanske du kan börja läsa redan från mitten på juni på en sådan sommarkurs.

    Utbud och studieformer (flex-, distans, dag- och kvällskurser) och när kurser startar är olika i olika kommuner, så du måste se vad komvux i den kommunen kan erbjuda där du är folkbokförd.

    Ang.prövningar
    När man inte längre är gymnasieelev, får man anmäla sig till prövningar i olika städer, behöver inte vara där man bor eller är folkbokförd i. För att anmäla sig till prövning behöver man inte uppvisa några betyg, och du kan därför anmäla dig till prövning i kurser i vilka du har betyg eller inte har betyg och hur höga betyg du ev.har - spelar i så fall ingen roll.

    Möjlighet till förlängd studiegång?
    Om du har tur, så kanske kan rektor på din gymnasieskola få igenom beviljande av Förlängd studiegång - för dig (få beslut om det från utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd). Det är mycket förmånligt att få läsa på gymnasiets nationellt program under längre tid än 3 år. Förmåner är många: du får garanterat plats på kurserna, gratis läroböcker/läromaterial + rätt till skollunch och åkkort (busskort) och "tillgång till" skolsköterska/skolläkare, kurator och klasslärare/mentor - för stöd under utbildningstid. Inga sådana förmåner finns på komvux (förutom att man kanske kan få träffa kurator via komvux): man får själv, på Komvux, köpa böcker eller läromedel som läraren rekommenderar eller försöka låna dem eller komma åt dem på ngt. sätt - t.ex dela på samma lärobok med flera andra om ni köper den ihop... du måste själv betala resor till och från komvux-skola (om du ska ha lärarledd undervisning) och plats på alla kurser du vill eller behöver läsa kan tyvärr inte garanteras: du söker och så får du se om du kommer in. Kommer du inte in, kan du söka till nästa antagningsomgång, och till nästa, och till nästa..

    Uppnå behörighet till högskolestudier
    kan man inom olika skolformer, bl.a på en folkhögskola. Du söker i så fall till en Allmän kurs på en folkhögskola. De flesta av Sveriges ca 155 folkhögskolor erbjuder allmänna kurser.