Anonym

    Hej, jag har tidigare inte läst matte 3b på gymnasium men behövde behörigheten och valt att studera komvux. Men under kursstarten inser jag att jag inte orkar studera för tillfället. Kan jag hoppa av kursen och senare söka om? Eller måste jag göra en prövning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    jag föreslår att du försöker förlänga kursen - alltså att du läser resten av kursen i så låg takt som möjligt, prata om det på komvux, fråga SYV-en om det är möjligt. Det vore en bättre lösning, för att du skriver om att du behöver godkänt betyg i kursen och du vill läsa den senare.
    Ang. senare få plats på samma kurs på komvux som man har hoppat av, så har du alltid rätt att göra ansökan. Sedan, om du får plats eller inte  - är upp till komvux. Ofta blir man lägre prioriterat om man hoppar av kurser av andra anledningar än sjukskrivning, eller att man fick jobb som inte går att kombinera med studierna.
    Att man blir lägre prioriterad betyder att man har sämre chans att få studieplats.
    Kanske kan du (även om det inte går att förlänga kursen, om du undersöker den möjligheten och får svar Nej på frågan om förlängning av studietiden) ändå fortsätta läsa och lära dig så mycket du kan: här tänker jag på att du kanske ändå kan uppnå godkänt nivå, men även om du får F så har du ändå skaffar dig vissa kunskaper som senare förhoppningsvis gör det lättare för dig att uppnå godkänt betyg i kursen (om du ska läsa kursen på nytt eller om du gör prövning i den).

    Liselotte