Linnea
    Hej!

    Jag har nu 3 månader kvar till studenten och mitt uppe i gymnasiearbetet samt slut spurten av de andra ämnena. Jag läser samhällsvetenskap med inriktning beteendevetenskap. I årskurs 2 blev jag inte godkänd i franska 4 och tanken var att jag skulle läsa om den i 3an. På grund av en flytt glömde både jag och skolan bort detta tills för ett par veckor sedan, så jag har alltså 3.5 månader på mig att bli godkänd. Jag känner att jag blir otroligt stressad av detta då vi har jätte mycket att göra just nu så jag kommer verkligen inte klara av att hinna bli godkänd i franska 4. Jag har fått erbjudande att läsa om kursen i höst på skolan, som jag då ska bekosta själv. Dock har jag fått ett jobberbjudande utomlands så kommer antagligen inte befinna mig i Sverige då. Så min fråga/frågor är :

    1. Kan jag gå ut med F i franska 4 utan avsikt att läsa upp den men fortfarande ha behörighet till högskola/universitet? (är godkänd i alla andra ämnen)

    2. Om jag väljer att läsa upp franskan i höst hamnar jag i en annan ansökning grupp när jag ska studera vidare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du är godkänd i alla andra kurser inklusive Gymnasiearbetet så är det inga problem att få ut en examen och behörighet till högskolan. Där kan du vara lugn! Läser du upp kursen efter studenten hamnar du vid högskolesök i urvalsgruppen för de som kompletterat sina betyg (BII) - det brukar inte vara en så dramatisk skillnad. /Lena, Syv