Hannah

    Hej! Jag har precis börjat nian, efter att ha hoppat över åttonde klass. Jag är högintelligent och har alltid haft lätt för att ta in och bearbeta ny kunskap. Under förra läsåret (sjuan) läste jag färdigt matte 1c, 2c och halva 3c. Jag har även läst klart alla svenska- och engelskakurser för gymnasiet, uppdelade mellan fyran och nu. Jag undrar om det finns möjlighet för mig att tenta av dessa kurser så att jag inte behöver läsa dem igen på gymnasiet och hur jag isåfall ska gå till väga? Tack på förhand!

    • Milla : I vilken kommun är du folkbokförd? Vilket gymnasieprogram vill du ta examen ifrån?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah!
    Jag ställde två frågor i en kommentar till din fråga. Utan svar på de frågorna är det svårt att ge svar på din fråga. Allmänt sett, så finns det inte något inarbetat system för att tenta av delar av gymnasial utbildning på det sättet som du frågar om... Men från varje regel kan undantag finnas.
    Jag undrar om vad dina planer är efter gymnasiet? Vilket yrke siktar du på? Eller vilken universitetsutbildning vill du komma in på? Detta frågar jag för att se vilken formell behörighet som du behöver uppnå genom gymnasiala studier.
    Jag undrar också om du känner till att det finns Spetsutbildningar på gymnasiet (för särbegåvade eller mycket intresserade/motiverade elever). På en spetsutbildning kan eleverna påbörja läsa universitetskurserna redan på gymnasiet, efter det att de har avklarat alla gymnasiala kurser. Listan på gymnasieskolorna - i Sverige - som erbjuder en eller flera spetsutbildningar finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?spetsutbildning
    Din studiekapacitet är utöver det vanliga och din situation är därför ganska unik. Det finns inte några "standard"-lösningar för din situation. En lösning måste tas fram (skräddarsys) utifrån din kapacitet, dina önskemål men också inom den regelverket som gäller för gymnasiala studier i Sverige.
    Jag tänker också på följande: är det nödvändigt eller ens bra för dig att läsa kortare tid på gymnasiet än 3 år? Jag säger inte att det inte är bra, jag bara undrar... Jag tänker på möjlighet att fördjupa sig i olika ämnen samtidigt som du ganska lätt kan uppnå högsta betygen + ha rik fritid och kunna ägna dig åt Hobby, hinna träffa vänner och kanske ha extra-jobb vid sidan av gymnasiestudier. Extrajobb ger inte bara inkomst, utan även arbetslivserfarenhet, vilket är mycket värdefullt inför framtiden.
    Mitt förslag är att du, dina vårdnadshavare, rektor på din nuvarande skola + SYV-en bör ha ett gemensamt möte där ni hjälps åt att ta fram ett passande alternativ för dig inför gymnasiet. Ligger du före i alla ämnen? Hur är det med historia, samhällskunskap, religionskunskap och Idrott? T.ex är kursen Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram.
    Skulle du sikta på att "hoppa in" i år2 på gymnasiet, måste du innan läsåret börjar skaffa dig betygen i Alla kurser som läses under årskurs1 på just det programmet och den skolan. Upplägg i olika gymnasieskolor kan vara olika, t.ex läses Samhällskunskap 1b under årskurs 1 på de flesta skolorna, men det finns skolor där den kursen läses under år 2 och kanske t o m under år 3.
    Gymnasiesystemet i Sverige är tyvärr inte särskilt flexibelt. T.ex måste eleven läsa på heltid om hen ska ha rätt till studiehjälpen från CSN. En elev som på förhand tentat av någon kurs, läser på deltid för hen läser ju inte den kursen som hen har tentat av (gjort prövning i) och med det inte har rätt till studiehjälpen från CSN. Har eleven tur kan gymnasieskola erbjuda eleven läsa någon annan kurs på de timmarna som kursen går som eleven redan har betyg i, men de beror på hur schemat ser ut. Eleven har tyvärr inte rätt att kräva få en sådan "ersättningskurs", och kan med det tyvärr "straffas" med att inte få studiehjälpen (studiebidraget) från CSN. Det kan tyvärr bli en ganska stor nackdel för en elev som på förhand har tentat av någon eller några kurser.
    Om du däremot skulle tentat av Alla kurser som du skulle läst i år1, då skulle du hoppa in i år2 på gymnasiet, men då måste du veta exakt vilka kurser som just den skolan ska förlägga under år1 nästa läsår men schemat läggs upp oftast endast några veckor innan läsårets början... så det går inte med 100% säkerhet veta vilka alla de kurserna blir - ett år eller några månader innan... :(
    Tips! Kika på distansgymnasiet Korrespondensgymnasiet  - du kan kanske läsa där på distans. Vid distansundervisning kan det bli lättare att läsa i snabbare takt och du kan kanske klara av gymnasiet på kortare tid än 3 år, om det är det som är ditt mål.

    Studie- och yrkesvägledare