Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zara,
    Engelska och Svenska är olika ämnen.
    Att arbetsgivare skriver i jobbannonser att de söker behöriga lärare är mycket vanligt men det är ont om behöriga lärare, så alla kan söka jobbet och om ingen behörig lärare söker det jobbet, kan arbetsgivare anställa en annan person som inte är behörig lärare eller som är behörig men i fel ämne eller på fel nivå, t.ex anställa grundskolelärare att undervisa på gymnasiet. Så, du får gärna söka alla de lärarjobben som du vill ha!
    I vilka ämnen och på vilken nivå du är behörig lärare framgår av din lärarlegitimation som du fick från Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Om yrket SFI-lärare och vilken utbildning som leder till rätt behörighet, var god se Framtid.se/yrke/sfi-larare

    Lärare i SAS, svenska som andraspråk är Ämneslärare med undervisningsämne "svenska som andraspråk". Ämneslärare på högstadiet brukar vara behöriga i 2 eller 3 ämnen. Lärare på gymnasiet brukar vara behöriga i 2 ämnen.

    Studie- och yrkesvägledare