Ida
    Hej!
    Får en lärare helt plötsligt komma till eleven i maj månad och säga att man kommer få F i kursen? Denna lärare har ALDRIG, och nu menar jag verkligen ALDRIG, under kursens gång pratat med eleverna, varken om betyg eller hur det går överlag. Får de verkligen göra såhär?

    Med vänlig hälsning
    Ida

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ida!

    Det är jättetråkigt och jag tror säkert att du upplever det som hemskt orättvist också - att du utan förvarning får betyget F i en kurs.

    Jag förstår absolut att du är ledsen, arg och mycket förvånad. Jag tycker du bör säga det till läraren: fråga varför du inte under kursens gång fick några indikationer på att du ligger "risigt" till.

    Om du HAR KUNSKAPER som räcker till ett godkänt betyg, borde du ges möjlighet att uppvisa de kunskaperna. Du kan be rektor bevilja dig göra en Prövning (tenta av kursen) nu på en gång eller senare - under nästa läsår, t.ex. Du kan också fråga om du kan gå om samma kurs & kanske med en annan lärare, om möjlighet finns (om skola har flera behöriga lärare i det ämnet).

    Det är ytterst rektors ansvar att se till att allt går rätt till. Jag tycker att du själv eller dina vårdnadshavare (ser att du är 17 år) eller ni tillsammans bör prata med läraren först, hör vad hen har för förklaring. Om ni inte blir nöjda med den förklaringen, så tycker jag att ni bör vända er till förste lärare i ämnet (om skolan har en sådan) och i annat fall - till rektor på programmet. Känner man att man inte fick bra respons då, kan man överväga klaga ännu "högre upp" eller att byta skola.

    Som sagt, betyg bör spegla de kunskaper och färdigheter som du, som elev, har i det aktuella ämnet. Har man inte de kunskaper och/eller färdigheter - oavsett orsak (som kan vara olika: sjukdom, t.ex.) - så har man inte rätt till ett godkänt betyg. Men i alla fall så har eleven rätt att i god tid veta hur hen ligger till så att hen hinner försöka höja sitt betyg.

    Sedan är det så här: även om det kan påvisas att läraren inte har förvarnat dig om ett "F", har du inte automatiskt rätt till lägst betyget "E" i fall du inte har kunskaper som motsvarar "E". Däremot borde rektor på programmet kunna vara mycket tillmötesgående och försöka lösa situationen genom att erbjuda dig läsa om samma kurs eller - i fall det är möjligt att revidera din Studieplan - att läsa en annan kurs så att du i vilket fall får möjlighet att uppnå kraven för gymnasieexamen.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Önskar dig allt väl & kommer att hålla tummarna!
    Hör av dig och berätta hur det gick, OK? :)
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare