Brendan
    Hej FRÅGA SYV!
    Nu är jag tillbaka :)!
    Det är så här att jag går i nian och som det ser ut just nu kommer jag att ha minst 280 i meritvärde när jag slutar. Men för några dagar sedan var jag och min mamma på mitt utvecklingssamtal. Jag har min NO/Matte-lärare som "mentor", därav var det hon som var med på det. Jag har C i NO-ämnena och matten, och det är så att jag i t. ex. kemi fått A på alla prov förutom ett i våras där jag fick C och då gav hon mig ett C i terminsbetyg i våras. Jag blev naturligtvis väldigt ledsen (eftersom jag även gjort en kompletteringsuppgift för NO:n som skulle höja en i samtliga NO-ämnen om man var bra nog). Men i mitt fall tog hon inte det till hänsyn utan gav mig fortfarande C, med motiveringen att "Du ligger mer stadigare där". Våra betyg baseras endast på proven och inte på diskussioner eller labbrapporter, för efter vi lämnar in de får vi varken feed-back eller se resultaten på de.
    Så jag frågade henne när hon var beredd på att höja mig (för flera i min klass och parallell-klasser har fått högre betyg, och då har de haft samma eller lägre resultat på sina arbeten) så sa hon att det var inte förens nästa termin. Fast det här sa hon förra terminen också. Jag har börjat tappa lusten att plugga NO och Matte, det känns ändå meningslöst eftersom man aldrig får ett bra resultat fastän man kämpar (typ sitter med ämnena i snitt 2 timmar per dag...) I sexan hade jag A i matte men nu är jag liksom körd (eller inte riktigt). Och på gymnasiet vill jag gå naturvetenskasprogrammet, och måste man ju vara bra på NO... Och jag vet egentligen på vilken nivå jag ligger för hon bromsar ju alltid mig vid C. Och när jag läser betygskriterier för C så känns det (enligt mig) att jag ligger väldigt lågt till än vad jag hade för uppfattning om mig själv. Vad kan jag göra? Kan jag "överklaga" på något sätt? Skrev en gång en resonemangs-uppgift om vad som händer om allt fossilt bränsle helt plötsligt skulle ta slut. Jag skrev allt som jag kom på (transportföretag anställda, sparkas, livsmedel och medicin brist eftersom man inte kan leverera mellan olika länder, nya tillfälliga lösningar på andra drivmedel (möjligtvis etanol) skulle snabbt tillverkas som en snabb plan, och en massa annat). Och när jag fick tillbaka provet fick jag tilllbaka det med betyg C med motiveringen att jag glömde skriva att "utsläppen av koldioxid skulle sänkas"..... Och på en annan fråga i provet (just om varför fossila bränslen är farliga för miljön) skrev jag just att koldioxid släpps ut (växthusgas) vilket "sparar" värmen på jorden. Så egentligen nu när jag tänker efter så har jag ju redan kunskaper inom området...
    Hoppas ni har något förslag om vad jag kan göra,

    MVH
    • Peter : Läraren har ansvar för att sätta rätt betyg. Det är extremt svårt att påvisa att läraren har satt fel betyg. Rektor på skolan är ytterst ansvarig. Det är extremt sällan eleven "vinner" i striden mot en lärare. Läraren kan oftast argumentera för att hen satt rätt betyg. Att ta striden mot läraren kan inte vi rekommendera för att det är extremt ovanligt att eleven vinner något på det. Det som funkar bäst är att läsa på, vara duktig, aktiv på lektionerna, komma i tid till lektionerna, göra sina läxor och försöka svara rätt på proven och hålla tummarna! Om det går "åt skogen", vänder man sig till rektor på sin skola. Oftast är det bättre om föräldrarna pratar med rektorn, då elever på grundskola är ej myndiga.
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • : Hej Peter! Tack så mycket för infon! Ska fortsätta och kämpa, vi får se vart det leder! MVH,

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Brendan!
    Jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka ge dig ett utförligt och korrekt svar snarast möjligt.
    Just nu vill jag kort svara så här: det är betyg från Vårterminen i åk9 som gäller för konkurrens om plats på gymnasiet och det är summan av 16 bästa betyg plus betyget i moderna språk som spelar roll för konkurrens om plats på gymnasiet.
    En annan viktig sak att tänka på är att det är Kunskaper som är viktigare än betyget för att du kan göra prövning och får du högre betyg på prövningen är det det högre betyget som gäller.
    När du börjar på gymnasiet följer inte dina betyg med dig från grundskolan, däremot gör dina Kunskaper det.
    Vi återkommer med ett nytt svar så fort vi kan!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Jag har ännu inte pratat med kollegorna men vill tipsa dig Om att det kan vara väldigt smart att gå ett yrkesprogram, t.ex el och energi eller industritekniska
    Eller ngt annat av de 12 yrkesprogram som finns idag. Du kan genom tilläggskurserna få behörighet till högskola och har då efter gymnasiet många alternativ:
    Söka jobb direkt innan du sen, om ett år t.ex söker vidare studier
    Eller
    Söka direkt till högskola och till yrkeshögskola.
    Om man t."ex vill bli läkare eller tandläkare, är det ganska smart att gå vård- och omsorgaprogrammet och komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola. Det tar ett år längre tid men det finns många fördelar: man får ett yrke och kan jobba under sommarlov och extra vid sidan av studier. På yrkesprogram kan man läsa som Lärling och få extra tusen kr i månaden i lärlingsersättning. Man blir inte lika skoltrött heller då man är på en arbetsplats mer än man är i skolan om man läser som lärling.
    Ang. Din lärare och dina betyg i NO ämnen så är det rektor på skolan som du eller dina föräldrar får vända er till. Har du kunskaper i ämnet, bör det visa sig på slutprovet och du bör få högre betyg.
    Att du inte fick feedback på inlämnade uppgifter är mindre bra men det kan vara så att läraren tar ändå hänsyn till de uppgifterna även om du inte får vetskap om
    det.
    Om du ger upp och inte gör ditt bästa i NO ämnen, straffar du dig själv och inte din lärare. Det är du som ska bygga vidare på dina kunskaper under många år framöver. Din lärare i grundskola, oavsett om hon sätter rätt eller fel betyg på dig, kommer inte ha någon nytta av dina kunskaper nästa år när du läser på gymnasiet... Så mitt råd är att du sätter KUNSKAPER i focus och tänker mindre på betyg. Det är givetvis mycket beklagligt om du får lägre betyg än du förtjänar men det värsta blir om du tappar lust att läsa.
    Vi återkommer om vi kommer på ngt mer att säga om den saken!
    Mvh Milla SYV
    • : Hej! Jodå, jag vill ha en så bra grund som möjligt för gymnasiala studier, så jag kommer garanterat att fortsätta att satsa på det. Det där med att gå yrkesprogram och sedan läsa tills sig behörighet känns som att jag kommer förlora en massa tid + kommer inte kunna konkurrera i BI-gruppen (som i vissa fall har lägre antagningskrav). Det känns tryggare att gå natur direkt, även om det finns andra möjligheter. Förövrigt gjorde jag ett prov för 3 veckor sen, och alla har fått tillbaka det förutom jag. Hon sa att hon skickar betyg via mejl (lov) och det känns inte bra för då har jag mindre möjligheter att påverka mitt betyg. En gång skulle vi ha våra datorskrivna anteckningar på proven, men då hade hon tappat bort mina papper någonstans, men det brydde hon sig inte ett smack om, utan jag var tvungen att göra provet, fastän alla andra hade fått med sina anteckningar korrekt. Jag ville egentligen skriva ut hemifrån, men hon påpekade att om man tog med sig papper hemifrån får man inte göra provet. Det känns som att hon medvetet vill sänka mig, även om jag verkligen inte vill tro det om en lärare. Jag får aldrig betyg på samma "villkor" som det andra känns det som. När t. ex. en elev fick ett E på ett prov som enligt kunskapskraven skulle gjort att betyget för denne skulle blivit ett D, så höjde läraren henne till ett C. Men om jag glömmer bort det minsta begrepp går jag ner från toppbetyg till ett B. Och terminsbetyget blir ändå C. Vi har dock en till NO-lärare som verkligen gör mig motiverad att fortsätta plugga och kämpa, och denna är den enda läraren som även gett mig ett form av omdöme inom ämnet, fastän denne inte är min riktiga lärare. Jag får hoppas att jag ändå klarar mig och når mitt mål! Håll tummarna för mig! MVH,
    • Milla : Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig hårt-hårt!;)
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Vi ringde till Skolverket idag och ställde din fråga, utan att uppge några namn eller detaljer - utan en "allmän fråga" om en elev i grundskolan anser att hen har högre kunskaper än det betyget hen får av läraren.

    Vi fick följande svar:
    1. eleven och föräldrarna har rätt att ta upp frågan med Rektor på skolan. Det är rektor som är ytterst ansvarig även i frågan om betygssättning

    2. eleven har rätt att göra prövning i det aktuella ämne och kan begära göra prövning på en annan skola än sin egen skola. Avgift för prövning får tas ut med max 500 kr. Eleven har ej rätt att bestämma NÄR PRÖVNING äger rum utan det är skola som kan anvisa vissa datum för prövning (när det passar skolan)

    3. om eleven är även efter samtal med rektor på sin skola missnöjd med situationen, har eleven och föräldrarna rätt att gå vidare med frågan till utbildningsförvaltningen i kommunen och lämna sina klagomål där.
    Så svarar Skolverket.

    Det jag personligen råder dig till är att läsa på så bra du kan, överbevisa läraren med utmärkta svar på proven och läs även framåt i läroboken. Om du t.ex. i mitten av februari redan kan hela vårterminens "material" i ämnet väldigt väl, kan du då ansöka om att få göra prövning på en annan skola eller i alla fall hos en annan lärare (om ni har fler än en lärare i just det ämnet på din skola).
    Om du ska hinna få med betyget som du får på Prövningen - vid ansökan till gymnasiet, så borde du få betyg från prövningen senast veckan efter det, att de "vanliga betyg" från vårterminen sätts av lärarna.
    500 kr. måste man vara beredd att betala för Prövning som du inte få tillbaka om du får lägre betyg på prövningen än du förväntade dig eller om du inte kan komma till prövningstillfälle (möjligtvis om du kan uppvisa Läkarintyg för den dagen), men då kanske du får ett annat datum för prövning i stället men ej pengarna tillbaka.

    Fundera över Skoverkets svar och mina råd! Återkom gärna om du har fler funderingar!

    Personligen så skulle jag läsa på så bra jag kunde, skaffa mig bra kunskaper och med det bra grund att så på inför framtiden. Betyg i ett ämne på grundskolan är bara ett av 16 betyg och det är SUMMAN AV BETYG som är viktig för konkurrens inför gymnasiet.
    Sedan kan du planera för att bli lärare http://www.framtid.se/yrke/larare
    i framtiden och sätta rättvisa betyg på alla elever.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    P.S: det finns många olika sortens lärare man kan bli
    t.ex. Bildlärare http://www.framtid.se/yrke/bildlarare
    Modersmålslärare http://www.framtid.se/yrke/modersmalslarare
    Idrottslärare http://www.framtid.se/yrke/idrottslarare
    Musiklärare http://www.framtid.se/yrke/musiklarare
    • : Hej! Tack så mycket för att ni lägger ner så mycket tid för att hjälpa! Den infon var väldigt bra att veta! Ska man gå via rektor när man ska göra prövning? Vi får se om det där med lärare :)! MVH,