Alva

    0 Poäng Alva 15 år 4 minuter sedan Hej! Jag går sista året (9:an) och har spanska. Min lärare ger ofta mycket läxor och ganska svåra. Han använder flera gånger uppgifter på gymnasienivå vilket många såklart tycker är väldigt svårt. Läxorna gör oss väldigt stressade därför att han säger att de kommer väga in på vårat betyg. Kan han göra så? För vad jag vet så är läxor inte obligatoriskt och det finns inga lagar på hur de ska styras, så då borde han väll inte kunna bedöma dom? Jag vet faktiskt inte alls och därför frågar jag dig:) får han höja/sänka våra betyder pga läxor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Betygssättning (på vilka grunder betygen sätts) ligger utanför SYV-ens kompetens. Det är lärarens kompetens att veta hur man sätter betyg. Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 och du kan också prata med rektor på din skola. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Personligen tycker jag följande: gör ditt bästa, försök göra alla de uppgifter som läraren ger. Läraren vill ju att ni ska kunna mer. Kunskap kommer inte bara att finnas i ditt huvud (av sig självt), utan du måste jobba för att få in den! Olika personer är olika "språkbegåvade"; vissa lär sig nya språk ganska snabbt och lätt, men andra får verkligen kämpa med det.
    Om du känner att du inte vill kämpa med spanskan, så är det inte obligatoriskt att läsa moderna språk på grundskolan. Du får hoppa av spanskan, om dina vårdnadshavare stödjer dig i det beslutet.
    Vänligen
    Julia