Michaela

    Jag börjar till hösten tredje året i gymnasiet och ska göra mitt andra individuella val nu, men kan inte välja mellan Engelska 7 och Franska 3. Jag har ansökt om att läsa båda två, med Franska 3 som utökad kurs, men jag vet ännu inte om kursen blir av eftersom min skola är ganska liten. Jag är superambitiös och har bra betyg, så det är inget problem att jag inte skulle klara att läsa en kurs själv om jag fick allt material, men är det tillåtet? Får jag plugga kursen även om den inte officiellt kan startas pga för lågt intresse?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michaela,

    ingen kan förbjuda någon att bedriva självstudier. Språk kan man också läsa på olika studieförbund - på kvällstid. Man kan också hitta en kurs på internet eller anlita en privatlärare/läxhjälpare<<<.

    Du skriver att du behöver "all material" - menar du att du vill också få betyg i kursen? Om ingen undervisning kommer att bedrivas i grupp, behöver du i så fall - för att kunna få betyg - göra Prövning i kursen. För att ha rätt att göra prövning, måste kursen vara inskriven i din studieplan. Skola har också rätt att ta ut prövningsavgift på 500 kr. Jag vet inte om din skola är beredd att skriva in en kurs i din studieplan, om inte kursen kommer att starta... för att skola åtar sig i så fall att erbjuda dig prövning. Förberedelser för prövning och genomförandet av prövning tar ganska mycket lärartid i anspråk och 500 kr täcker inte de utgifter som skola har i samband med prövning, men högre avgift får inte skola ta ut... därför är det ekonomiskt icke-fördelaktigt för en skola att åta sig att erbjuda prövning, när de inte har skyldighet att göra det. Därför tror inte jag en kurs som inte kommer att erbjudas kan skrivas in i din studieplan. Du får givetvis fråga om det på din skola.

    Att du är ambitiös är bra, men tänk också på att du måste vila, sova, träffa kompisar och "ha det bra och roligt" också, inte bara plugga. ;)

    Att läsa språk är jättebra! läs på egen hand, men du kanske inte får ngt. betyg under din gymnasietid ... men har man kunskaper, kan man göra prövning senare, när man är klar med gymnasiet. Och även om du inte får betyg, är det bra med språkkunskaper!

    Vänligen

    Liselotte syv

    Liselotte