Markus

    Hej !

    Om man går en kurs på universitet som omfattar 7,5 hp och innehåller två examinerade moment där en ena är 2,0 hp och den andra är 5,5 hp. Om man klarar en av dem men kuggar på den andra, vad händer då efter kurs avslutningen? får man behålla de poäng man fick på den del man klarade? eller förlorar man dessa poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Markus!
    inom kandidatexamen får man inkludera endast de poängen som är satta på HELA KURSER, ej på delkurser. Det är ett svar vi fick från studievägledare på universiteten, som jobbar med just den frågan.
    Däremot kan jag inte svara ang.hur CSN ser på saken, om du skulle velat inkludera poängen i delkurserna i studieresultat, på vilket CSN baserar sitt beslut om fortsatt studiemedel. Du måste fråga CSN om det, om du vill få svar på den frågan, alltså i fall det går att räkna med poängen i delkurserna för att "bevisa för CSN" att man har tillräckliga studieresultat.
    Men i ditt CV kan du - enligt min mening - inkludera alla de delkurser i vilka du fick godkända betyg, om du vill göra det. CV ser bättre ut med fler godkända högskolepoäng, så klart!

    • Markus : Tack för svar ! , men jag tänkte också veta ifall jag ville göra om kursen så att man fyller på kravet igen för den andra delen, vad händer då? gör jag bara om den del som jag saknar eller kommer jag få behöva göra om båda delarna på nytt?
    • Julia :

      Kan inte svara på den frågan. Det är möjligt att du kommer behöva göra om (läsa om) hela kursen. Fråga studievägledare på den institutionen där kursen ges. Om hen inte kan svara bör hen fråga undervisande lärare, eller hänvisa dig till att du själv frågar läraren. Ett problem kan ligga i att i fall det blir en annan lärare som ska sätta betyg på hela kursen, att den nya läraren inte känner att hen kan ta på sig ansvar att betygsatta hela kursen (frågan är hur bra det är dokumenterat att delkursen var faktiskt godkänd). Det borde vara lättare att få betyg på hela kursen om det blir samma lärare, som minns att hen satt godkänt betyg på delkursen. Jag kan inte lova dig att olika lärosäten agerar i detta fallet på samma sätt... Det kan inte uteslutas att olika lärosäten agerar olika. Det är mycket som får bestämmas lokalt på varje högskola och universitet. Jag tänker också på detta: innehåll i kurserna kan förändras. Ponera att du om några år vill ta tag i saken och få godkänt betyg på hela kursen men den kursen har då, redan, en annorlunda innehåll (i alla fall delvis annorlunda innehåll). Jag har väldigt svårt att tro att du i det fallet har rätt att göra färdigt en gammal kurs som inte längre erbjuds undervisning i. Även om kursen har samma namn, kan innehåll vara förändrat. Det är mycket säkrare att försöka få godkänt betyg på hela kursen så fort som möjligt, t.ex genom en omtenta.