Maria
    Har aldrig förstått måste man satsa på höga betyg på gymnasiet precis som man gör på grundskolan? Eller får man inte betyg på gymnasiet? sammanfattning: fungerar gymnasiet och alla betyg precis som på grundskolan?
    Och måste man ha ett visst meritvärde för att komma in högskolan/universitetet sen?
    Hoppas ni kan svara på min konstiga fråga!! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maria,
    skillnaden mellan betyg på gymnasiet och på grundskolan är att på gymnasiet är det ALLA BETYG från alla årskurser som spelar roll. Dvs inte bara Engelska 6 utan även Engelska 5; inte bara Matematik 3, utan Matematik 2 och 1 också. - Alla betyg från alla ämnen och årskurser bidrar till Meritvärde vid ansökan till högskola/universitet.
    Eftergymnasiala studier finns på högskola/universitet www.studera.nu
    på yrkeshögskola www.yhguiden.se

    och på några andra ställen som t.ex. några utbildningar på Folkhögskola /exempel - Fritidsledarutbildning/ www.folkhogskola.nu

    Till en eftergymnasial utbildning måste man vara BEHÖRIG och sedan i fall antal sökande är fler än antal utbildningsplatser, uppstår det konkurrens och de med högre betyg får plats först. Konkurrera om en plats på högskola kan man även med resultatet av Högskoleprovet. Dock befriar inte Högskoleprovet från kravet på att bli behörig.

    Hoppas du fick nu svar på dina frågor! Lycka till med dina studier!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare