Ria
    Hej jag går i nian och jag tänker läsa modersmål snart men jag vill veta om man får betyg på det och om man får mer meritpoäng om man läst det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Ria,
    de reglerna som gäller nu, säger följande:

    "Om eleven fått betyg i fler ämnen förutom de obligatoriska 16 ämnena, t.ex. i modersmål eller moderna språk inom elevens val räknas meritvärdet ut på de 16 bästa betygen av dessa. Till detta meritvärde kan sedan betyget i moderna språk som språkval läggas till."

    Det betyder att du höjer ditt Meritvärde i fall du får HÖGRE betyg i Modersmålet än i något annat ämne och kan då "byta ut" betyget i det andra ämnen mot Modersmålsbetyg. Exempel: säg att du får betyg C i Modersmålet och betyg E i geografi - då kommer att det 17-de betyget /som är Modersmåls betyg/ räknas i stället för geografi och du får 5 poäng mer /eftersom E = 10 och C = 15/.
    I fall du inte får högre betyg i Modersmål än i någon annan kurs, kommer inte Modersmålsbetyg räknas med och inte påverkar ditt Meritvärde.

    Jag hoppas att di fick svar på din fråga nu.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : jaha så om jag får B på modersmåloch A på engelska och E på matte kommer då på mitt modersmål betyg gå över till matten?
    • Milla : Ja, så är det enligt de reglerna som gäller nu! Du har förstått det helt rätt! Mvh Milla SYV