elev

    Hej! Undrar om man får blanda Svenska och SVA bland grundläggande kurser i sitt examensbevis. Det är så att jag inte har en examen men har ett studiebevis och har därmed inte låst mina kurser. Jag har gått alla tre svenskkurser på gymnasiet men är inte nöjd med betygen i sv1 och sv2 där jag hade B. Jag undrar om jag kan skriva en prövning och ersätta dem med SVA(om jag nu lyckas få A). Gick SVA i högstadiet och har egentligen rätt till det men det jag funderar kring är om man kan blanda. Tror ni det hade sett konstigt ut? Alltså att det står följande på examensbeviset SVA 1 SVA 2 SVENSKA 3 Tror ni förresten att jag får rätt till att pröva för en mindre avgift? (150kr som regeringen beslutade). Det är ju trots allt SVA och inte Svenska, vad jag förstod har man bara rätt till att pröva i samma kurs men det är lite av en gråzon bland dessa 2 känns det som. Tacksam för svar!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Man får i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux blanda kurser i Svenska och SAS, svenska som andraspråk, och det är t.ex helt OK att i examensbeviset ha följande kurser:

    SVA 1
    SVA 2
    SVENSKA 3
    .

    Angående avgift för prövningen är det en fråga till prövningsenheten eller till komvux där du anmäler dig till prövningar: hur de tolkar informationen som bl.a finns på regeringen.se/pressmeddelanden/2021/06/sankt-avgift-for-provning-ska-underlatta-for-gymnasieelever-som-drabbats-av-pandemin. Det är svårt att hitta var man kan göra prövning och med möjlighet att betala mindre i avgift finns risk att det blir ännu svårare då fler kan tänkas vilja pröva men antal lärare som kan genomföra prövningar och sätta betyg kan inte plötsligt utökas stort (just för Hösten 2021 - varifrån ska alla de lärare komma?). Avgiftssänkning är tillfällig och gäller t o m 31 dec 2021. Hur bör info tolkas? Ska man genomföra prövningen senast 31 dec 2021 eller ska man anmäla sig senast den dagen och prövningen kanske genomförs då under januari-februari eller t o m i mars? Det kan hända att olika prövningsenheter och komvux kommer tolka reglerna lite olika. Om du inte får anmäla dig mot den lägre avgiften, be om förklaring till varför. Ring till Skolverkets upplyssningstjänst 08-527 33200, om du tycker du borde ha rätt att pröva mot lägre avgift men inte får göra det.
    Det där med risken att många inte ska kunna anmäla sig till prövningar under perioden då avgiften är lägre kan göra frågan om lägre eller högre avgift till en "icke-fråga" (hittar man inte var man kan anmäla sig, så spelar det ingen roll vilken avgift man skulle ha betalat om man hade kunnat anmäla sig).