Wilma

    Hej! Går i tankarna om att bli åklagare men ska göra en utredning för personlighetsstörning, de som är relevanta för mig är borderline och narcissistisk personlighetsstörning och undrar därför om det går och i så fall begär de ut journalen om man söker jobb?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    det är en väldigt lång väg innan man kan bli Åklagare (i Sverige). Först måste man komma in på juristprogrammet, läsa där i 4,5 år och få examen från juristprogrammet. Det är mycket svårt att komma in på juristprogrammet pga många söker med höga betyg.
    Du har ännu inte fått svar från utredningen (om jag förstår dig rätt) och du har ännu inte kommit in på juristprogrammet (antar jag).
    Mitt förslag är att du söker till juristprogrammet (om du är behörig). Om du inte är behörig till juristprogrammet, försök bli behörig. Om du kommer in på juristprogrammet, kan du då ta upp den frågan med de utbildningsansvariga på programmet.
    Innan du ev. uppnår de meriter som krävs för att kunna bli aktuell för jobbet som åklagare kan reglerna ändras många ggr (för att det är så pass lång tid som kommer att gå innan dess).
    Hälsningar
    Mikael