H-don
    Jag försökte ta inlägget bort men det blev inte så, så jag jag skrev bara frågetecken.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej;

    man måste läsa på minst HALVTID, ALLTSÅ 50% AV STUDIETAKT (som motsvarar 10 gymnasiepoäng per vecka) för att ha rätt till halva studiemedel: då får man halva bidragsdel och få låna hälften av max lånebeloppet.
    Läser man på mindre än halvtid, har man inte rätt till Studiemedel.
    Man kan också läsa på 75% och ha då rätt till tre fjärde delar av bidragsdelen och kunna låna upp till 75% av max lånebeloppet.
    Studiemedel består av Bidragsdel och Lånedel. Låna är frivilligt. Att söka studiemedel, över huvudet taget, är också frivilligt.
    ***
    Du frågar hur man försörjer sig om man läser på deltid och söker jobb på deltid.

    Ang. få pengar för andra aktiviteter är Studier, så är det inte en fråga till CSN. Fråga på Arbetsförmedlingen om AF kan  bevilja aktivitetsstöd för dig; har man rätt till A-kassa, måste man fråga A-kassa om lov att studera. Så vitt jag vet, så kan A-kassa tillåta läsa max 20 veckor och på max halvtid under varje arbetslöshetsperiod. Och man måste på förhand fråga sin A-kassa om lov; i annat fall mister man rätt till ersättning från A-kassa.

    Studie- och yrkesvägledare är, för övrigt, inte en ekonomisk rådgivare.
    Vi kan inte ansvara för försörjningen, inte ens under studietiden. SYV kan endast informera om de allmänna reglerna kring studier och, för övrigt, hänvisar vi med frågor om Studiemedel - till CSN.
    Om frågor om försörjning under tiden man söker arbete - till Arbetsförmedlingen.
    Hälsningar
    D: