Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    jag förstår det som så att du läser mot examensbevis från komvux, stämmer det? I så fall spelar det roll mot vilken sort examen du läser, om det är Yrkesexamen eller högskoleförberedande examen, t.ex examen från område Samhälle-Humaniora. Reglerna på hur examensbevis från komvux bör vara utformat ändrades från 1 juli 2021. Du måste prata med SYV-en på komvux och reda ut vilken sort examen du läser mot. Om du läser mot Yrkesexamen, där endast matematik 1 är en obligatorisk kurs, då kan du ha mattekurserna på högre nivå i vilket spår du vill, men om du läser mot examen i samhälle-humaniora, är jag inte säker på vad som gäller. Det är möjligt (i alla fall kan inte uteslutas) att du kan ha Matematik 1a och 2a in i examensbevis från Samhälle-humaniora och du kan definitivt ha betyget i matematik 3b i det examensbeviset. Om matematik 3 ej krävs för särskild behörighet, då ger godkänt betyg i matte3 Meritpoäng (+ 0.5).
    Jag tänker också på följande: om hela ditt examensbevis blir en komplettering och du med det kommer prövas endast i BII (kompletteringsgruppen), då spelar det - för meritvärde - ingen roll om du i examensbeviset skulle ha betyget i matematik 2a eller om du i examensbeviset skulle ha matte 2b med ett lägre betyg och på ett separat dokument (betyg från prövningen) som visar ett Högre betyg i matematik 2a ( för att i så fall skulle Antagning.se räkna in det högre betyget i matematik 2a i ditt meritvärde, alltså i stället för det lägre betyget i matte 2b).
    Ta reda på om hela ditt examensbevis blir en komplettering (det kan du få svar på från SYV på komvux). Reglerna säger att för att examensbevis från komvux inte ska bli en komplettering, måste minst 2/3 delar av poängen komma från komvux-kurserna eller från prövningar som gjordes Efter ungdomsgymnasiet. Om du vet att max 800 poäng i ditt examensbevis kommer från kurserna satta på gymnasiet, och resterande (minst 1600poäng) kommer komma från kurser lästa på komvux eller från prövningar, gjorda efter gymnasiet - då bör ditt examensbevis placera dig i BI, direktgruppen (och i det fallet kanske är det värt att "kämpa för" att försöka föra in det högre betyget i matematik 2a, i stället för det lägre betyget i matematik 2b, in i ditt examensbevis).
    *********
    Varför är jag osäker på om det är OK att ha matte 2a in i examensbevis i samhälle-humaniora? Jo, för att om vi tittar på HU, så läses där endast första mattekurs och högre mattekurser behöver inte ingå. Och som valbara kurser (på ungsomdgymnasiet, inom Individuellt val) får vilka som helst kurser ingå, t.ex matematik 2a, så därför är min tolkning att matematik 2a bör kunna ingå i examensbevis från komvux (inte endast i yrkesexamen, men även i högskoleförberedande examen i område SA-HU). Examensbevis från komvux (reglerna för det dokumentet) skiljer sig från gymnasiet (ungdomsgymnasiet) men "baseras" på det som läses på gymnasiets nationella program. Väldigt ofta handlar det om komplettering av tidigare gymnasial utbildning.... Jag tänker också på att du kanske inte får högre betyg i matte 2a, än du fick i matte 2b... Att man gör prövning betyder inte att man automatiskt får högre betyg. Detta skriver jag för att påpeka att det kanske är "lite onödigt" att leta efter möjlighet att göra prövning i matte 2a. Du kan höja ditt meritvärde på andra sätt, t.ex genom att få högre betyg i de kurser som fortfarande återstår att läsa (om det inte är så att du redan idag kan ta ut examensbevis från komvux).

    • Elev :

      Hej jag tog min examen förra året, har gått samhällsprogrammet på komvux. Läste matte 1a, 2b och 3b. Nu ska göra prövning men vet inte vad ska hända om jag läser matte 2a. Kommer det stå matte 2a på antagning eller 2b?
      MVH

    • Peter : I Examensbeviset (dokumentet som heter Examensbevis) får ingenting ändras. Om du får högre betyg i matte 2a än du har i matte 2b, då skickar du (laddar upp) även det nya dokumentet (t.ex Prövningsbetyg) och Antagning.se kommer räkna in det högre betyget i matte på nivå 2 i BII, kompletteringsgruppen.