Al
    Hej!
    Får man på något sätt extra meritpoäng om man har betyg i tyska 1,2,3 samt spanska 3 & 4? Eller kommer bara 3 & 4 räknas?
    Den särskilda behörigheten för det jag vill läsa är Matematik 4, Fysik 2 samt Engelska 6

    Jag går natur så jag är behörig men jag valde inte till Matte 5 eftersom jag trodde att jag redan hade full merit. Kommer även ha läst Engelska 7.

    Hur ser det ut för mig med meritpoängen? Det är så krångligt och man får höra olika saker från olika personer

    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är olika regler för meritpoäng för dem med "äldre" betyg och för dig som läser mot Examensbevis.
    Du som läser mot examensbevis kan få meritpoäng för engelska 7 (1,0 i merit) och för Moderna sprråk 3och 4 (1.5 i merit) och på så sätt uppnår du max i merit, som är 2,5 och mer kan man inte få.

    Även "högre kurser i matte" kan, teoretiskt sett, ge meritpoäng; men om du redan har max, så kan du inte få mer för att man ej kan få mer än max.

    Max i merit inom moderna språk är 1,5. Ingen kan få mer än 1,5 i merit för kurser i just MODERNA SPRÅK. Kika gärna på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit - där finns det en förklaring och en sammanfattning ang. regler för meritpoäng för dig som läser mot examensbevis.