Hejsan!
    max meritpoäng är 2,5.
    Om du redan har max meritpoäng kan du inte få fler. Om du inte har max meritpoäng kommer du (troligtivis) få meritp.för godkänt betyg i eng 7.
    Och det är bra att kunna mer engelska i så gott som alla yrken, så läs gärna eng 7.
    vänligen
    ANNA
    P.S: boka tid med syv på komvux; visa alla dina gymnasiala betyg, då kan ni tillsammans utreda hur många meritpoäng du har nu.
    Sökande med utländska gymnasieutbildning får ej meritpoäng, utan de får meritpoängs-kompensation.

    • : Tack så mycket för ditt svar! Det är lite svart för mig att första meritpoäng systemet. Det står på antagning.se att mitt meritvärde i BI är 18,37. Betyder det egentligen att jag ska få extra poäng för engelska 7 tycker du?
    • Anna : godkänt betyg i eng 6 ingår inom grundläggande behörighet, alltså det är krav inför samtliga svenska högskoleutbilndingar, kan man generellt säga... dock kan man med "gamla svenska betyg" klara sig med mindre engelska... Reglerna är många och komplicerade. Om just Du får meritpoiäng för engelska 7 kan man inte bara rakt av svara på, för att det beror på: har du Slutbetyg från gymnasiet, alltså gick ut en svensk gymnasieskola med ett Slutbetyg året 2013 eller tidigare? eller har du utländska gymnasiala betyg? Har du omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola? i alla de olika situationer blir det olika regler för meritpoäng. Ofta ger eng 7 merit-(extra)-poäng, men inte i 100% av fallen. Bra att kunna mer engelska, oavsett... så om du har möjlighet att läsa eng 7, gör det och försök få så högt betyg som möjligt! Sedan får du se om antagning.se höjde ditt meritvärde pga betyget i eng 7 (se till att det betyget är laddat på "mina sidor" på din inloggning på www.antagning.se ).
    • : Tusen tack Anna! Jag vet att det är svart at säga, det är ganska komplicerad och alla fall är annorlunda. Just nu studerar jag svenska och vill helst slippa att studera mer engelska om det hjälps inte med mina poäng. Jag ska försoka att boka tid på komvux.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer