Elev
    Hej!

    I dagsläget läser jag matematik 3 B på komvux (har tidigare läst gymnasiet och har gymnasieexamen), men redan nu i första kapitlet matte 3B känner jag att jag inte kommer klara av kursen. Det är en verkligen tuff kurs. Jag undrar om man slutar nu, vad får jag, F eller ett streck? Vad innebär det att få ett streck och hur påverkar det mina gymnasiebetyg i så fall?

    Mvh

    Keane

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du redan har examensbevis och kommer få F eller "streck" i en ny kurs, kommer det inte spela någon roll för din möjlighet att få plats på högskoleutbildning eller på ngn annan utbildning. Det blir som om du ej läst den nya kursen.
    Men om du tar studiemedel och inte uppvisar godkända studieresultat - då kan du få "problem med CSN" i form av avslag nästa gång du ansöker om studiemedel.

    ... angående F eller "streck"
    Om läraren tycker att hen har underlag för att sätta betyg, bör hen sätta betyget och det kan vara F- betyg. Finns inga exakta "mått" att kunna svara om när läraren har underlag för att kunna sätta betyg men "mellan tummen och pekfingret" kan man säga att om man läst/deltagit i halva kursen då brukar lärare kunna sätta betyget (oftast F i så fall, om man inte fullföljer andra halvan av kursen). men ytterst är det en fråga till den undervisande/betygssättande lärare.