Hej Hasina,

    som regel har eleven rätt att "fullfölja utbildning till vilken eleven är antagen", såvida eleven inte skolkar för mycket. Men frågan är då - varför eleven inte blev godkänd på APL? kanske valde eleven fel yrke? Utan godkänd APL kommer inte eleven få ut sitt examensbevis. De kurser som eleven blir godkänd i "behåller" eleven så klart och kan använda till mycket, t.ex till att ha dem i sitt framtida examensbevis från komvux, men ändå är frågan - är det bra för eleven att läsa på det programmet, där eleven inte kommer att kunna få ut examensbevis?
    Man får ta en diskussion på skolan; bra om eleven, föräldrar/vårdnadshavare deltar också och några ur personalen och helst också handledare på praktiken - och så försöker man tillsammans komma fram till vad som blir bäst för eleven.

    Rektor är ytterst ansvarig. Om man inte kan komma överens, är det rektorns uppgift att fatta beslut om hur det blir.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bäsa hälsningar och lycka till!

    ANNA