Niklas
    Hej! Jag går el och energiprogrammet, å.k. 2, på gymnasiet nu. Jag undrar om det är tillåtet att gå ett fjärde år på gymnasiet om jag vill byta program när jag börjar trean till samhällsvetenskapsprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!

    Vad som gäller när man byter gymnasietprogram, står skrivet här http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram

    För att ge dig korrekt information & bra råd måste man veta varför du vill byta program? Om du vill komma in på en viss eftergymnasial utbildning - vilken i så fall?

    Om du inte trivs på ditt program och vill av den anledningen byta, så finns det två möjligheter:
    1. söka om till åk1 och gå om 3 år på ett nytt program
    eller
    2. försöka just byta, dvs inte börja om från början på ett nytt program, t.ex. på Samhällevetenskapsprogrammet.

    Skillnaden mellan EE & SA är ganska stora och det kan därför bli svårt att byta.
    Om du kan tänka dig gå om 3 år på ett nytt program, bör du snarast (nu på en gång) ta reda om omvalsperioden ännu inte är slut, kan vara sista dag idag, 1 juni - t.ex. till kl.16.00 - som är omvalsperiodens sista dag och då är det väldigt viktigt att hinna lägga in ditt val in i systemet, så att du har chans att få plats på SA till nästa år.

    Om du med din fråga menar att du vill först läsa klart på EE, alla 3 år, och sedan läsa en sort "påbyggnadsår" bestående av kurser från Samhällsvetenskapsprogrammet - så kan du göra det på Komvux (läsa "fjärde gymnasieåret").

    Fjärde gymnasieåret just på GYMNASIET finns PÅ FÖRSÖK (testas) på Teknikprogrammet. Om detta finns info här: http://www.gymnasieguiden.se/program/TE/tekniskt-fjaerde-ar

    mvh
    Mikael