sarah
    jag har en fråga. jag har 18 år nu och på November kommer bli 19 får jag gå på gymnasium om jag har 19.
    jag har lyssnat finns bara en skola får man gå och har 19 år?
    vilken är de?
    tack

    2 Svar

    Lotta SYV
    Det kan var väldigt svårt at motivera varför man ska få börja på gymnasiet när man fyllt 19 år om man inte redan är inskriven på gymnasiet t ex genom IM (introduktionsprogram). Man kan uppge särskilda skäl som man kan få hjälp av EHT (elevhälsoteamet) att framföra.

    Prata med din mentor och studie- och yrkesvägledare. De kanske kan föreslå en lösning som innebär att du kan få fortsätta på ett nationellt program på den gymnasieskola där du kanske redan går. Det är rektor sen som beslutar.

    Lycka till!// Lotta
    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du fyller tjugo nästa år så är i år sista chansen till gymnasiet - sedan är det Komvux som du får söka till. Om du bor i Örebro och inte går något gymnasium än så bör du kontakta kommunen och fråga vem som du ska vända dig till för att få hjälp in på gymnasiet. Skolstarten har ju redan varit dessvärre. Kanske denna länk kan hjälpa dig med kontakten; http://www.orebro.se/2425.html

    /Lena, Syv