Elisabeth
    Hej!
    Jag har A i alla ämnen (med målet 22,5 när jag går ut) och går natur natur. Nu verkar det som att jag får ett B i Kemi 1 (vi har haft slutprov) och jag undrar: även om man inte automatiskt har rätt till det, får man gå om en kurs om lärare & rektor går med på det, eller finns det något i skollagen som hindrar? (Jag har inte skrivit till lärare/ rektor och frågat än). Ska jag annars fråga om en prövning/ förlängning? Jag har inte svårt för kemi, men har bara inte arbetat nog hårt detta år p.g.a. svåra personliga förutsättningar, samt Corona & distans.

    Jag vill verkligen INTE ge upp 22,5, och är beredd att göra precis vad som än krävs för att få det betyget.

    (Jag vill inte läsa upp det på komvux sen, för då måste jag skjuta upp min utbildning, och dessutom hamnar jag i en annan antagningsgrupp till läkarprogrammet.)

    Jag vet att jag fortfarande kan komma in till läkare med ett B, och att jag om det går dåligt senare kan göra högskoleprovet och alternativt urval till läkarprogrammet. Men jag har verkligen kämpat för dessa 22,5 meritpoäng, och känner att jag måste försöka göra något, men vad?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elisabeth!
    Jag vill börja med att påtala att 22.5 i meritvärde garanterar inte plats på läkarprogrammet. Detta pga en situation kan uppstå att platserna är färre än sökande som har 22.5 i meritvärde. Då kan det bli utlottning. Men även resultatet på HP kan "rädda" de sökande som gjort högskoleprovet. Därför råder jag dig göra högskoleprovet även om det skulle bli så att du uppnår 22.5 i meritvärde.
    Men återigen: även om man har 22.5 i meritvärde och högsta resultat på HP (men att det är för många sökande som alla har det), så kan utlottning göra så att man ej får plats. Det är en extrem situation men som ej kan uteslutas.
    Jag förstår hur du menar med att ej vilja "släppa" 22,5-tanken, tror jag i alla fall. Men jag tror tyvärr inte att rektor skulle bevilja dig gå om kursen eller göra prövning innan du går ut gymnasiet. Elevens rättighet är att i fall eleven fick F i en kurs, att göra prövning i den kursen innan hen går ut år3. Eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas... typ så... det är endast i extrema fall som eleven får gå om en kurs på gymnasiet (även om eleven fick F, så är det oftast endast en prövning som hen får, ej gå om kursen).
    Du har ännu 2 år av studier framför dig... och det är möjligt att du får lägre än A i ännu någon kurs eller några kurser och det är OK.
    Varför rektor inte kommer bevilja dig gå om kursen eller göra prövning - är för att då måste hen bevilja det för alla andra elever på din skola som så önskar. Många elever tycker de fick lägre betyg i någon eller några kurser än det som de skulle kunnat få om omständigheterna var annorlunda. "Corona" och distans drabbade alla. Svåra personliga omständigheter som du skriver om kan du prata om med kurator på din skola. Om kurator tycker att det finns anledning att be rektor om omgång eller bevilja prövning (på undantag) kommer kurator att göra det i så fall. Så mitt råd är att du vänder dig till kurator i första hand.
    Lärare kan inte bevilja eleven att gå om en kurs eller göra prövning; de har inte den befogenhet. Det kan rektor göra. Men jag har (ovan) förklarat varför rektorn ej kommer att göra det. Det är i alla fall vad jag vet utifrån erfarenhet av många tusen elever som undrar om liknande "saker"... . Vi har inte varit med om att någon elev i den situationen som du beskriver som fick gå om en kurs eller göra prövning innan hen gick ut gymnasiet.
    Jag kan givetvis inte förbjuda dig att kontakta vem du vill, t.ex både lärare och rektor. Dock råder jag dig att i första hand kontakta kuratorn. Läraren kan givetvis "ta" frågan med rektorn, men chansen är inte stor att hen gör det... detta återigen enl.den erfarenhet som vi har här på FRåGA SYV.