Hej Ziba,
    om du hittar var du kan göra prövningar i de kurser du nämner i din fråga, så får du givetvis göra prövningar. Det finns inga förbud mot att göra prövningar, om man är folkbokförd i Sverige - oavsett vilken kommun man är folkbokförd i, får de som inte är gymnasieelever göra prövningar i alla de olika svenska kommuner.
    Frågan är dock Varför du vill göra prövningar och inte läsa kurserna: eller varför du vill få betyg i just de kurserna och inte i andra 300p./kurser?
    Jag gissar på att du på gymnasiet gick HA/inriktning Handel och du läste de kurserna som du nämner i din fråga eller skulle ha läst (om du t.ex hoppade av gymnasiet). På gymnasiets HA/inriktning Handel är 2 av de kurserna du nämner Obligatoriska och Admin.1 får läsas som programfördjupning. Men på komvux är det friare kurssammansättning i examensbeviset. Det är därför mycket möjligt att du kan ta ut examensbevis från komvux med betyg i andra kurser, än de som du nämner i din fråga.
    Allmänt, är det så att det är nästan alltid lättare att få högre betyg när man läser en kurs (jämfört med när man gör prövning). Det är också svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Inför en prövning måste du skaffa dig kunskaper på egen hand, det är sällan som tillgång till handledare under förberedelseperioden finns.

    Du skriver kort i din fråga, inte förklarar din situation... och det är därför omöjligt att ge ett exakt svar, för att jag kan bara gissa (och jag kan ju tyvärr gissa fel) om du t.ex läser mot examensbevis från komvux eller varför du vill göra prövningar i exakt de kurserna.
    Om du läser mot examensbevis från komvux, rekommenderar vi att göra planering tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du kommer ta ut examensbevis. Det är inte jättestrikt vilka kurser som får ingå i exam.bevis från komvux. Men det finns ändå ett antal regler, som måste följas. Men det är inte alls lika strikt som på gymnasiet (angående vilka kurser som måste eller får ingå i exam.beviset).
    Om du förklarar mer kring din situation, kan vi förhoppnngsvis, ge ett bättre svar på din fråga.

    Oavsett, boka tid med SYV på komvux - om du läser mot exam.bevis från komvux och ännu inte har gjort en dataljerad planering mot examensbeviset.
    Mvh
    ANNA
    P.S: du får gärna kika på Programplan för HA (den gäller för gymnasiet - och om man läser mot exam.bevis på komvux, får man tänka på följande: kursen Idrott-och-hälsa1 får ej ingå, men det krävs också endast 2400p.för exam.bevis från Komvux. De strikt obligatoriska i exam.beviset från komvux är endast kurser under Gymnasiegemensamma ämnen. För övrigt så räcker det att minst hälften av de resterande poängen kommer från kurser som "får läsas" på just det programmet).

    • Elev : Hej igen jag läser på komvux och ska läsa nästa termin men kommer att sakna 300 p då tänkte läsa en del kurser nästa termin +göra provningar i dessa kurser samtidigt jag läser andra kurser så blir klart och kommer att få examen i maj då släpper att ansöka till höst 2021. Jag valde just dessa kurser för de är inte så svårt och jag skulle läsa dessa kurser på plats så säkert skulle få A men är osäker att ska få samma betyg om jag gör prövning, läser ekonomi på komvux så läser andra kurser som knyter samma dessa kurser.
    • Anna : Nu förstår jag bättre... Men så här är det: 300poäng på gymnasial nivå motsvarar studier på heltid i 15 veckor. Det är alltså nästan en hel termin studier på heltid som du vill "klämma in" i dina övriga studier. Du kommer med det läsa "2 st. heltidsutbildningar" samtidigt, eller nästan i alla fall... med stdudieinsats på cirka 55 timmar/vecka under hela våren, är det rimligt? Det är inget vi kan rekommendera. Men vi kan inte heller förbjuda det, så om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar - anmäl dig. Har du gjort prövning förut? Många tror att det är en skrivning man gör, så är det färdigt, men så är det inte. Efter den skriftliga delen förbereder läraren mundliga frågor specifikt för dig, utifrån de svar du gav på den skriftliga delen. Du kommer behöva genomgå även den muntliga "utfrågningen" cirka 2 veckor efter den skriftliga delen, och så blir det separat för varje kurs. För 3 kurser kommer du behöva genomgå 6 st. prov (3 skriftliga och 3 muntliga - det "går åt" många timmar redan då; detta även om du redan kan innehåll i kurserna).
    • Elev : Tack för information, under sommaren har gått igenom boken så om det inte går till tre kurser samtidigt så kan göra för 2 kurser sen ansöka om reellkompetens.