Elev

    Hej Fått examen för två år sedan och ska nu göra prövningar i några kursen för att komma in på den utbildning som jag är intresserad av. Har läst samhällskunskap 1a1och 1a2. Frågan är får jag läsa kursen samhällskunskap 1b och sen göra en prövning i den kurs eller jag måste ändå läsa 1a1 och 1a2 då är de kurser som ingått i examen? Känns lättast om jag läser 1b på en gång.

    • Julia : Har du godkända betyg i samhällskunskap 1a1 och 1a2 eller har du F (icke-godkänt) i någon av de kurserna eller i båda kurserna?
    • Elev : Ja, jag har godkänt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    jag har inte situationen klar för mig: tänker du söka läsa/studera/följa undervisning i på komvux? eller ska du skaffa dig kunskaper genom självstudier och vill göra prövning/prövningar? Om du redan har godkända betyg, då kommer komvux troligtvis inte ge dig plats för att läsa kurserna men prövningar kan du göra i vilka kurser som helst, oavsett vilka betyg du har. Om du ska anmäla dig till prövning, så tycker jag du ska tänka på följande: du sparar tid och pengar på att göra endast en prövning (i Samhällskunskap 1b) men du kanske kan vinna i höjning av ditt meritvärde, om du gör två prövningar: i samhällskunskap 1a1 och en annan prövning i samhällskunskap 1a2. Exempel: du kan t.ex få B som betyg på prövningen i samhällskunskap 1b, men samtidigt så kan du kanske få A i samhällskunskap 1a1 och B i samhällskunskap 1a2. Vad jag förstår (är dock inte lärare och sätter inga betyg) så om du skulle "hamna" på mellan A och B på prövningen i samhällskunskap 1b, så får du betyget B, men skulle du göra två prövningar: i samhällskunskap 1a1 och separat - en annan prövning i 1a2, och vi säger att du har då samma kunskaper, så kan du få A på den första (lättare) kursen och B på den andra (svårare) kursen. Det finns ju inte något betyg "mellan C och D" t.ex, eller mellan "C och B", så det blir "avrundat" neråt, ej uppåt. Det är svårt att hitta var man kan göra prövning och det kostar också och inte endast i prövningsavgift, utan man ska också vara ledig de dagarna man gör prövningar och resa till och från prövningsstället. Gör man en prövning, betalar man en avgift och reser till prövningsstället endast för en prövning. För två prövningar blir "insatsen" dubbelt upp, men du kan å andra sidan (eventuellt) vinna i lite högre höjning av ditt nya jämförelsetal/meritvärde.
    Du får gärna samråda även med SYV på komvux och du kan också ställa din fråga till Antagning.se

    • Elev :

      Tack! Om jag gör prövning i samhällskunskap 1b kommer den ersättas med samhällskunskap 1a1 och 1a2? Eller det kommer att synas som 1a1 och 1a2? Fast med högre betyg?

    • Julia :

      I examensbeviset kan ingenting ändras. Man kan inte byta ut kurser från sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Om Samhällskunskap 1a1 och 1a2 ingår inom ditt examensbevis, kommer betygen i de kurserna även fortsättningsvis finnas med i ditt examensbevis och du kommer prövas i BI, direktgruppen med det lägre meritvärde. Samtidigt kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen med det högre meritvärde som du får genom att höja betygen inom ämnet samhällskunskap. Exempel: om du t.ex har D i samhällskunskap 1a1 och E i samhällskunskap 1a2, bara för att ta ett exempel, och du får betyget A (högsta betyg) i kursen samhällskunskap 1b, då kommer ditt jämförelsetal höjas i BII-urvalsgruppen med cirka + 0.35 (det blir exakt samma höjning som om du fick A i två kurser: samhällskunskap 1a1 och 1a2). Det är i alla fall så jag tolkar information från Antagning.se (jobbar dock inte på antagning.se, så du kan också kontakta de som jobbar på antagning.se). Du måste ladda upp även det nya betyget tillsammans med ditt "gamla" examensbevis, eller i alla fall se till att det på din inloggning (Mina sidor) på www.antagning.se syns att du fick det nya, högre betyget.