Julia
    Hej!
    Jag går i tvåan på naturvetenskapsprogrammet och vill sedan läsa sjuksköterskeprogrammet på universitetet.
    Jag vet att den särskilda behörigheten till det är: samhällskunskap 1b alt. 1a1+1a2, historia 1b och naturkunskap 2 alt. bio 1 + ke1 + fy1.
    Min fråga är då om det går att ha F i historia 1b och samhällskunskap 1b (alltså mindre än 250 poäng) och ändå kunna komma in på programmet?

    Sedan har jag några andra frågor:

    - Kan man läsa Naturkunskap 2 utan att ha läst Naturkunskap 1? Måste man göra en prövning för att läsa Na2 ? Kan man läsa Na2 på distans? Om ja, hur? Komvux?
    - Jag vill inte läsa bio2, ke2, fy2 och matte 4c nästa år, gillar inte det och har ändå inget behov av det eftersom det ingår inte i den särskilda behörigheten till sjuksköterskeprogrammet. Vad kan jag göra åt det? Kan jag ta bort de och ersätta de med andra kurser? Fas då är det inte längre ett naturvetenskapsprogrammet => kan man ha ett "program" med bara "handplockade kurser"?
    - Jag vill gärna börja på Komvux, och då antar jag att tidigast är till hösten jag kan ansöka? Är det möjligt att läsa ett ämne i taget, på distans och heltid och ändå få studiemedel från CSN? Jag vet att för att bli beviljad studiemedel från CSN krävs det att man läser 20 poäng per vecka i minst tre veckor. Skulle man då kunna sätta upp en studieplan där det står t ex att först ska jag läsa det här ämnet, och så fort man är klar läsa nästa och så? Har kollat lite runt på nätet och sett att vissa kurser går att läsa klart på 10 dagar eller några veckor.

    Hoppas att du/ni kan hjälpa mig! Är verkligen förvirrad och i behov av mycket hjälp just nu.
    Tack på förhand!!
    //Julia

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    för Grundläggande behörighet behöver man gymnasieexamen (och där kan man ha upp till 250 poäng F) men i fall kurserna krävs för SÄRSKILD BEHÖRIGHET som i detta fallet Historia 1b och Samhällskunskap 1b - så blir du OBEHÖRIG i fall du inte har lägst E betyg i de kurser. För att vara behörig måste man uppfylla både Grundläggande och Särskild behörighet.

    Naturkunskap 2 behöver du inte läsa i fall du har godkända betyg i kurserna Fysik 1b, Kemi 1 samt Biologi 1 - i alla de tre kurserna, alltså - de TILLSAMMANS /godkända betyg i dem gör att man inte behöver läsa Naturkunskap 2; det är de så kallade "ersättningskurser"/.

    I fall du vill göra Prövning i Naturkunskap 2, krävs det som regel inte att du skall uppvisa godkänt betyg i Naturkunskap 1b eller i någon annan kurs. Däremot om du vill läsa Naturkunskap 2 t.ex. på komvux, så behöver du bekräfta att du har nödvändiga förkunskaper för att ha förutsättningar att klara av kursen.

    Vilken inriktning läser du på NA? Utifrån din fråga låter det som att du läser "natur-natur". Då är de kurserna som du inte vill läsa - obligatoriska. Frågan är om du kan byta inriktning till "Naturvetenskap och samhälle" där andra kurser är obligatoriska. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    längst ner Programstruktur - du måste läsa EN AV INRIKTNINGARnas alla kurser. I Naturvetenskap & samhälle är det Geografi 1, Samhällskunskap 2 + "ett naturvetenskapligt ämne" som du måste läsa för att uppnå krav för gymnasieexamen.
    För att kunna bli antagen till komvux så måste du ha 3 årig gymnasieutbildning bakom dig
    eller
    vara tillräckligt gammal: tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.
    Vilket år fyller du 20 år?
    Från samma dag (1 juli det kalenderår du fyller 20 år) har du rätt till Studiemedel och det är andra regler än för Studiebidrag (Studiehjälp) som man har på gymnasiet.
    För Studiemedel kan man få halva för halvtidsstudier eller 75% om man läser på minst 75% men på mindre än heltid.

    Ett alternativ för dig kan kanske vara att byta program - till t.ex. Ekonomi eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Rektor på det nya programmet kan fatta beslut om Individuellt anpassat program. Det finns vissa regler även där och rektors rätt är begränsat: t.ex. beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2 på gymnasiet, dvs kan du tyvärr inte byta till åk3 på ett nytt program och få examen med "hopplockade kurser" men du kan gå om åk2 på ett nytt program - eller så byter du nu, innan utgången av åk2. Det är en av möjliga lösningar.

    Fundera på det som jag skriver nu & återkom om du har fler frågor.
    Att gå prata med SYV på skolan är en mycket bra idé. SYV kan reglerna och vet vilka möjligheter som finns i din situation. Dessutom vet hen lokala möjligheter, som finns på just din skola eller i din kommun, t.ex. hur Prövningar är organiserade i just din kommun (det kan skilja sig olika i olika kommuner).
    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jätte mycket för det snabba svaret!
    • : Kan jag då läsa Na1 och Na2 på Komvux? Jag fyller 20 år i oktober, så som du skrev kan jag redan söka dit den 1 juli. Vet du om man kan läsa de här två ämnena på distans? Nu läser jag natur-natur, men känner att det är inte rätt för mig, men vill ändå inte byta program (igen, har gått på 4 olika program redan och 5 olika skolor ser du). Kan just det där "naturvetenskapliga ämnet" som man måste läsa på Naturvetenskak och samhälle vara naturkunskap? Om man ansöker den 1 juli, när börjar man ? I augusti?
    • Anna : Jag kommer att skriva svar på din kommentar nu, kommer inom kort. Anna SYV på Fragasyv.se
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    KomVux är det varje kommun som ansvarar för och det finns stora variationer på hur det är organiserat i olika kommuner.
    Sök på din kommuns hemsida efter Komvux eller Vuxenutbildningen /det är samma sak men kan heta olika/. Det är den kommun som du är folkbokförd i som du skall söka till.
    T.ex. kan det vara så att ansökningsperiod är t.ex. från 15 mars till 15 april till start i augusti. Vissa kommuner som t.ex. Stockholm och Göteborg har fem starter per år, andra har - två: i augusti och i januari. Det kan också finnas sommarkurser på komvux.
    Jag vill att det skall vara helt klart för dig vad du behöver för behörighet till Sjuksköterskeutbildningen:
    För att kunna bli antagen till en högskoleutbildning, måste du vara behörig. Behörighet består av två delar: och du måste BÅDE ha Grundläggande behörighet och Särskild behörighet. Grundläggande behörighet i ditt fall innebär en fullständig gymnasieexamen. Krav på gymnasieexamen kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du kan ta Gymnasieexamen från gymnasieskola eller från Komvux. Kurser som du behöver för Särskild behörighet kan du ha inne i gymnasieexamen eller på ett separat dokument, för behörighet spelar det ingen roll - men du hamnar i en annan urvalsgrupp om du har någon/några kurser på ett separat dokument - och det är ofta högre antagningspoäng i den gruppen som har kompletterat.

    Om det finns distansundervisning på Komvux i din kommun, vet jag inte - för jag vet inte vilken kommun du är folkbokförd i. Ofta finns det kurser att läsa på distans men för att vara säker bör du se på din kommuns hemsida eller ta kontakt med Studievägledare på Komvux/Vuxenutbildningen i just din kommun.

    Jag tror jag har nu svarat på alla frågor som du ställde men i fall jag missade ngt., hör av dig igen.
    Ha det bäst och lycka till!
    ANNA SYV