Sarmad
    får jag ha slutbetyg från gymnasiet om jag har IG i mer än 250 poäng??
    jag har läst 2700 poäng och har bara 2200 godkända

    har IG i
    Matematik D
    Matematik E
    Fysik B
    Engelska B
    Programmering B

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du har betyg (IG är också ett betyg) i alla dina 2700 poäng så har du ett slutbetyg - du är klar med gymnasiet. Du har dock inte en högskolebehörighet - där behöver du läsa in kurser så de inte överstiger 250 kurspoäng - bortse dock från de kurser som ligger som utökat - de räknas inte. /Lena, Syv
    ...U står för Utökade programkurser och dom räknas inte bland de kurser som du får ha IG i och måste läsa upp, du får dock ha 250 kurspoäng IG bland resten. Har du över det så måste du komplettera.

    ...läser du Matte 4 så måste du ändå läsa upp en 100 poängskurs som inte är utökad för att få den grundläggande behörigheten eftersom du måste vara 90 % godkänd inom ramen för ditt program med ordinarie kurser som tillsammans är 2500 kurspoäng...Är du med? Förstår att det är krångligt. Vore kanske bra om du boka tid med Syv på Komvux där du kommer läsa för att gå igenom ordentligt hur du ska tänka - face to face liksom - kan vara svårt att förklara skriftligt...Hoppas du får ihop det till slut!/Lena, Syv
    • : Aha men då vet jag :D
    • : vad menas med utökat?? jag det sår U på tre kurser i betygen Datakunskap A Programmering B och Matematik E
    • : Aha okej, men jag har IG i matte E och den är Utökade som det står men jag tänkte läsa matte 4 i komvux som den är 100 poäng, kommer den också räknas som Utökade programkurs??